Audi A8: een nieuwe stap in autonoom rijden

Audi heeft het doek van zijn toplimousine gelicht. De nieuwe A8 belooft ongebreidelde luxe, toptechnologie en een nieuwe stap in autonoom rijden.

  • Bervoets Wim
  • 11 juli 2017

Het design van de nieuwe A8 evolueert geleidelijk. Geen verrassing bij Audi, maar wat er onderhuids verandert, verbaast des te meer. Aan de buitenkant herken je het vlaggenschip vooral aan zijn afmetingen: 5,17 meter en zelfs 5,30 meter voor de lange versie, de A8 L. De A8 krijgt matrix-ledkoplampen met laserverlichting, en achteraan een oled-lichtstrook met animatie, wanneer je de auto opent of sluit.

Massage

Binnenin is het een en al luxe wat de klok slaat. De beste zetel is in de topversie niet de chauffeurszetel, maar de plaats rechts achteraan. Die kan je aankleden als echte relaxzetel, inclusief voetmassage. Een afstandsbediening die als een soort smartphone in de centrale armsteun is ingewerkt, bedient zowat alle comfortfuncties.

Geen knoppen

Het dashboard wordt gedomineerd door het 10,1 duim grote touchscreen. Dat bedien je niet langer met een draaiknop en touchpad. Voortaan gebruik je het scherm zelf, met aanraak- en swipebewegingen, of bedien je het met je stem. Daaronder is er een tweede touchscreen dat de klimaatregeling en andere comfortitems bedient. Ons doet het wat denken aan de Porsche Panamera, die zijn dashboard op een gelijkaardige manier indeelt.

Actieve ophanging

De Audi A8 krijgt uiteraard standaard de quattro-vierwielaandrijving. Ook vierwielsturing, met achterwielen die afhankelijk van de snelheid mee- of tegensturen, staat op het programma. Opmerkelijk is de actieve ophanging: de ophanging van elk wiel afzonderlijk kan permanent worden aangepast en elektronisch hoger of lager worden gelegd. Daarvoor maakt de Audi gebruik van een 48 volt-systeem.

Hybride

Onder de motorkap begint Audi met één benzine- en één dieselmotor. De 3.0 TDI V6 turbodiesel produceert 286 pk, de 3.0 TFSI V6 turbobenzine is goed voor 340 pk. Later komen er nog een 4.0 TDI V8 van 435 pk bij en een 4.0 TFSI V8 van 460 pk. De twaalfcilinder is ook bij Audi nog niet afgeschreven: de 6.0 W12 staat nog steeds op het programma.

Alle motoren krijgen een alternator-starter die ervoor zorgt dat je met een uitgeschakelde motor kunt “coasten” en dat nadien de motor vlot herstart. Ook dat systeem maakt gebruik van het 48 volt-circuit. Later volgt de e-tron: een 3.0 TFSI met elektromotor die in totaal goed is voor 449 pk en 700 Nm. Hij heeft een volledig elektrisch theoretisch rijbereik van 50 kilometer en kan via een plaat in de grond via inductie worden opgeladen.

Autonoom

De grootste innovatie bevindt zich echter bij de rijhulp: Audi’s AI Traffic Jam Pilot is een uitgebreide fileassistent en zorgt ervoor dat de A8 op hoofdwegen tot 60 km/u volledig zelfstandig rijdt. Je hoeft daarvoor zelfs je handen niet meer binnen de kortste keren terug op het stuur te leggen: de auto doet al het werk zelf en geeft je een signaal wanneer je terug moet ingrijpen. Audi moet het systeem daarvoor natuurlijk nog afstemmen op lokale wetten, maar hoopt het vanaf 2018 geleidelijk uit te kunnen rollen. Parkeren kan je voortaan ook zonder dat je aan boord zit, met een beveiligde smartphone-app.

Vanaf de herfst

De gloednieuwe Audi A8 komt bij ons tegen het einde van de herfst op de markt. De Belgische importeur geeft vanafprijzen mee van € 87.500 voor de gewone A8 en € 90.500 voor de A8 L.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km