Audi A8: gedaan met dromen van autonoom rijden

De jongste generatie van Audi’s vlaggenschip zit tjokvol sensoren en wachtte enkel nog op het gepaste wettelijke kader om zijn autonome rijsysteem te kunnen activeren. Maar de zaken zijn anders uitgedraaid.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 29 april 2020
  • Sector

Bij de officiële voorstelling van de nieuwe A8 in 2017 beloofde Audi snel een nieuw rijhulpsysteem in te wijden met de naam AI Traffic Jam Pilot. Dat moest zelfstandig rijden op niveau 3 mogelijk maken en de A8 zou de eerste auto ter wereld zijn met zo’n doorgedreven vorm van autonomie. “Natuurlijk moet Audi het systeem aanpassen aan plaatselijke wetgeving, maar het merk hoopt het systeem geleidelijk te kunnen aanbieden vanaf 2018,” zo besloot onze collega in 2017.

Helaas blijft het nodige wettelijke kader uit. Hans-Joachim Rothenpieler, directeur technische ontwikkeling bij Audi, vertelde aan Automotive News Europe: “Vandaag is er geen juridisch kader voor geautomatiseerd rijden van niveau 3 en het is niet mogelijk om dergelijke functies om het even waar ter wereld gehomologeerd te krijgen”. Hij voegde nog toe dat Audi het idee heeft laten varen om dit autonoom rijden op niveau 3 te ontwikkelen in de huidige generatie van de A8, die vandaag te ver zit in zijn levenscyclus.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Source ©: Automotive News.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km