Aston Martin
De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!
Zoals gewoonlijk presenteert Audi op het salon van Parijs een concept van een SUV. Origineler is dat we hier een zekere evolutie van de Audi-stijl ontwaren. “Eindelijk!”, zullen kwatongen beweren. Onder de motorkap vinden we een (minder originele) hybride aandrijving.
Dit concept van een SUV-coupé met 2+2 zitplaatsen is in meer dan een opzicht origineel. Een coupé met twee deuren is sowieso al ongebruikelijk en het design breekt (een beetje) met de gebruikelijke huisstijl. Het is allemaal iets strakker en de grille loopt door tot in de koplampen, maar de achterkant blijft traditioneel. Tot slot is het dak een grote première voor een SUV. Het is een soort targadak dat verwijderd kan worden zodra de zon schijnt.
Deze 4,21 meter lange SUV-coupé volgde een streng regime. 1.390 kg is opmerkelijk weinig voor een hybride. Het platform bestaat uit aluminium en bepaalde elementen zijn vervaardigd uit plastic verstevigd met koolstofvezel. Het interieur is eveneens hightech. Audi maakt het mogelijk om op foto’s en video’s te delen op sociale netwerken.
Een hybride combineert een verbrandingsmotor met een elektromotor. Hier zijn er zelfs twee elektrische motoren. De benzinemotor is een driecilinder 1.5 TFSI (de 2.0 TFSI met één cilinder minder) met 130 pk. De eerste van de twee elektromotoren levert 68 pk en dient vooral als startmotor en alternator. De tweede drijft de auto aan en is 116 pk en 250 Nm sterk.
Het gemiddelde verbruik ligt belachelijk laag: 1,1 l/100 km. 0 tot 100 km/u duurt 8,6 seconden in de gecombineerde modus en 9,8 seconden als de auto volledig elektrisch rijdt. De autonomie in elektrische modus bedraagt precies 86 km.
De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.
Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!
Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!