Audi
Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.
De sportauto van morgen ziet er volgens Audi uit als deze conceptcar, de PB18 e-tron. Die rijdt zuiver elektrisch en kan moeiteloos switchen van éénzitter op circuit naar tweezitter voor de stad.
Audi had het beloofd: op Pebble Beach in het Californische Monterey zou het merk met de vier ringen de supersportwagen van morgen laten zien. Puristen mogen gerust zijn: die rijdt niet autonoom. De PB18 e-tron is zelfs een “level zero”-auto, in tegenstelling tot auto’s die autonoom rijden op niveau 3, 4 of 5. Hier komt er dus geen elektronische rijhulp aan te pas.
De chauffeur kan gebruik maken van de moduleerbaarheid van deze toekomstauto om centraal te zitten, bijvoorbeeld op circuit. Daarvoor kan hij de zetel en bedieningsorganen zijdelings bewegen. “By-wire”-technologie voor stuur en pedalen maken een mechanische verbinding overbodig. In de weekends kan de chauffeur een tweede plaats vrij maken en de 470 liter grote koffer volladen. Die laadruimte komt er dankzij zijn “shooting brake”-lijnen.
Technisch krijgt de PB18 e-tron niet alleen actieve aerodynamica, maar ook drie elektromotoren. De eerste drijft de voorwielen aan en is 150 kW (204 pk) sterk. De twee andere nemen elk een achterwiel voor hun rekening. In totaal produceren de motoren achteraan 350 kW (476 pk). Het gecombineerde vermogen van de PB18 e-tron kan daardoor tijdelijk tot 570 kW (775 pk) en 830 Nm halen.
De 1.550 kilogram zware Audi haalt daardoor 100 km/u in “iets meer dan twee seconden”, zegt Audi. De voeding voor de elektromotoren komt van een 95 kWh sterke batterij, die een rijbereik van meer dan 500 kilometer volgens de WLTP-cyclus oplevert. Snelladen aan een laadpunt van 800-volt duurt een kwartiertje, maar opladen kan ook via Audi Wireless Charging.
Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.
Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.
De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.