Audi PB18 e-tron: flexibele elektrische sportauto

De sportauto van morgen ziet er volgens Audi uit als deze conceptcar, de PB18 e-tron. Die rijdt zuiver elektrisch en kan moeiteloos switchen van éénzitter op circuit naar tweezitter voor de stad.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 24 augustus 2018
  • Elektrisch

Audi had het beloofd: op Pebble Beach in het Californische Monterey zou het merk met de vier ringen de supersportwagen van morgen laten zien. Puristen mogen gerust zijn: die rijdt niet autonoom. De PB18 e-tron is zelfs een “level zero”-auto, in tegenstelling tot auto’s die autonoom rijden op niveau 3, 4 of 5. Hier komt er dus geen elektronische rijhulp aan te pas.

Centraal

De chauffeur kan gebruik maken van de moduleerbaarheid van deze toekomstauto om centraal te zitten, bijvoorbeeld op circuit. Daarvoor kan hij de zetel en bedieningsorganen zijdelings bewegen. “By-wire”-technologie voor stuur en pedalen maken een mechanische verbinding overbodig. In de weekends kan de chauffeur een tweede plaats vrij maken en de 470 liter grote koffer volladen. Die laadruimte komt er dankzij zijn “shooting brake”-lijnen.

Drie motoren

Technisch krijgt de PB18 e-tron niet alleen actieve aerodynamica, maar ook drie elektromotoren. De eerste drijft de voorwielen aan en is 150 kW (204 pk) sterk. De twee andere nemen elk een achterwiel voor hun rekening. In totaal produceren de motoren achteraan 350 kW (476 pk). Het gecombineerde vermogen van de PB18 e-tron kan daardoor tijdelijk tot 570 kW (775 pk) en 830 Nm halen.

95 kWh

De 1.550 kilogram zware Audi haalt daardoor 100 km/u in “iets meer dan twee seconden”, zegt Audi. De voeding voor de elektromotoren komt van een 95 kWh sterke batterij, die een rijbereik van meer dan 500 kilometer volgens de WLTP-cyclus oplevert. Snelladen aan een laadpunt van 800-volt duurt een kwartiertje, maar opladen kan ook via Audi Wireless Charging.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km