Audi Q8 nu ook als stekkerhybride, in twee smaken

De Audi Q8 TFSI e quattro rijdt deels elektrisch en is er in twee vermogensversies.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 14 oktober 2020
  • Lancering

Audi Q8 nu ook als stekkerhybride, in twee smaken

Het lag een beetje in de lijn der verwachtingen: de Audi Q8 krijgt een plug-inhybride versie. Hij is technisch nauwverwant met de Bentley Bentayga, Porsche Cayenne, de Volkswagen Touareg en de Audi Q7, die allemaal al zo’n deels elektrische versie kennen. En net zoals de hybride Q7 is ook de Q8 TFSI e quattro verkrijgbaar in twee vermogensversies: de Q8 55 TFSI e quattro heeft een systeemvermogen van 381 pk en 600 Nm aan koppel, de Q8 60 TFSI e quattro schopt het tot 462 pk en 700 Nm.

Audi Q8 nu ook als stekkerhybride, in twee smaken

De eerste doet 5,8 seconden over de standaardsprint naar 100 km/u, de tweede is 0,4 tellen vlotter (5,4 seconden). Ze zijn allebei begrensd op 240 km/u. Onafhankelijk van de vermogensversie is de verbrandingsmotor steeds een 3.0 TFSI V6 op benzine die 340 pk en 450 Nm aan koppel ontwikkelt. Het verschil in prestaties zit hem dus in de tuning van de elektromotor met een maximumvermogen van 100 kW (136 pk).

Audi Q8 nu ook als stekkerhybride, in twee smaken

Anders dan Q7

Die laatste kan de Q8 tot 59 kilometer lang puur elektrisch aandrijven volgens de NEDC-cyclus of 49 kilometer volgens de meer realistische WLTP-norm dankzij een batterij van 17,8 kWh. Die batterij is 0,5 kWh groter dan die in de Q7 TFSI e quattro, die voor de rest nochtans technisch identiek is. De vernieuwde batterij van de Q8 is bovendien ook nog eens 40 kilo lichter. Audi laat weten dat ze daarom heel binnenkort ook in de plug-inhybride versies van de Q7 zal worden gebruikt. Dankzij een interne lader van 7,4 kW kan de accu op 2,5 uur worden opgeladen.

Audi Q8 nu ook als stekkerhybride, in twee smaken

De Q8 55 TFSI e quattro kost in België minstens 75.351,26 euro, de 60 TFSI e quattro is met zijn 92.800 euro bijna 17.500 euro duurder, maar krijgt naast zijn hogere vermogen ook nog eens een sportiever S-Line-koetswerpack en -interieur om zijn grotere prestatiepotentieel te benadrukken. Daarmee is de 55 TFSI e een kleine 1.500 euro duurder dan de gelijkaardig gemotoriseerde Q7 (74.060 euro) terwijl het prijsverschil als 60 TFSI e vreemd genoeg meer dan 10.000 euro bedraagt (82.160 euro voor de Q7).

Audi Q8 nu ook als stekkerhybride, in twee smaken

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km