Audi Q8 wordt meer toegankelijk en krijgt benzinemotor

De Audi Q8 was bij zijn lancering enkel beschikbaar als 50 TDI, maar voortaan is hij er ook als 45 TDI en 55 TFSI. Met die twee nieuwe V6-motoren zakt de instapprijs van de exclusieve SUV-coupé een klein beetje.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 19 februari 2019

Audi Q8 wordt meer toegankelijk en krijgt benzinemotor

De Q8 is Audi’s Q-familie komen bekronen maar was tot op heden enkel verkrijgbaar als 50 TDI. Volgens de schimmige nieuwe manier om motoren te benoemen bij het merk betekent dit dat hij wordt aangedreven door een 3.0 V6 TDI van 286 pk en 600 Nm. Met die motor kost de Q8 minstens 71.900 euro.

45 TDI

Maar nu duikt in de catalogus een nieuwe versie op met de naam 45 TDI. Die wordt door dezelfde 3.0 V6 TDI aangedreven, maar dan in een lichtjes toegeknepen variant, met nog 231 pk. Het koppel zakt eveneens, van 600 naar 500 Nm. Toch blijven de prestaties ‘aanvaardbaar’, want Audi belooft een sprint van 0 naar 100 km/u in 7,1 seconden en een topsnelheid van 233 km/u (respectievelijk 6,3 seconden en 245 km/u in de Q8 50 TDI). In België zakt de instapprijs voor de Q8 daardoor heel lichtjes naar 70.260 euro. De gehomologeerde CO2-uitstoot start bij 169 g/km.

55 TFSI

Tegelijk introduceert Audi ook een benzinemotor onder de motorkap van zijn Q8. Die heet 55 TFSI en wordt ook al aangedreven door een 3.0 V6. Hij ontwikkelt 340 pk en 500 Nm, goed voor een topsnelheid van 250 km/u maar ook een sprint van 0 naar 100 km/u in 5,9 seconden. Zijn Belgische prijs ligt op 71.460 euro, zijn gehomologeerde CO2-uitstoot start bij 202 g/km.

Audi Q8 wordt meer toegankelijk en krijgt benzinemotor

Microhybride

Beide nieuwe motoren maken trouwens gebruik van een microhybride systeem onder 48 volt. Ook de quattro-vierwielaandrijving en de tiptronic-achttrapsautomaat van de Q8 50 TDI zijn standaard.

Later zouden nog andere motoren opduiken in de neus van de dikke Duitse SUV-coupé, maar daar moeten we wel nog een paar maand geduld voor koesteren.

Audi Q8 wordt meer toegankelijk en krijgt benzinemotor

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km