MINI
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
Je mag gerust stellen dat Audi in het verleden de rallysport heeft getekend, en geen klein beetje. De constructeur met de vier ringen wil nu ook aan rallyraid gaan doen door een elektrische buggy in te schrijven voor de beroemde Dakarrace – en het gaat meteen voor de eerste plaats.
De uitdaging is kolossaal, want dit type wagen is a priori verre van ideaal voor deze race. Trajecten kunnen namelijk tot 800 kilometer lang zijn en de rally doorkruist in twee weken gebieden waar laadpunten voor elektrische voertuigen heel dun gezaaid zijn. Om dat probleem te ondervangen heeft Audi in zijn buggy een verbrandingsmotor geplaatst die recht uit een DTM-wagen komt. Hij voedt de batterij continu met stroom. Op die manier kan die laatste relatief klein en licht blijven: ze weegt slechts 370 kilo en slaat 50 kWh op. Bovendien kan de RS Q e-tron ook energie recupereren tijdens het remmen.
Omdat het zware werk uitsluitend wordt gedaan door de elektromotoren op de twee assen is geen differentieel of overbrengingsarm nodig. Dat bespaart ruimte en gewicht, wat heel welgekomen is in een beproeving als Dakar. Hoewel de auto puur door elektromotoren wordt aangedreven, heeft hij dus wel nog een verbrandingsmotor aan boord. Is het dan een elektrische of een hybride auto? Hoe dan ook kan het systeem tot 500 kW of bijna 680 pk ontwikkelen.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...