Hyundai
Hyundai brengt steeds meer modellen uit met een charismatische look, zoals deze nieuwe Sonata, die duidelijk geen saaie berline meer is.
Je mag gerust stellen dat Audi in het verleden de rallysport heeft getekend, en geen klein beetje. De constructeur met de vier ringen wil nu ook aan rallyraid gaan doen door een elektrische buggy in te schrijven voor de beroemde Dakarrace – en het gaat meteen voor de eerste plaats.
De uitdaging is kolossaal, want dit type wagen is a priori verre van ideaal voor deze race. Trajecten kunnen namelijk tot 800 kilometer lang zijn en de rally doorkruist in twee weken gebieden waar laadpunten voor elektrische voertuigen heel dun gezaaid zijn. Om dat probleem te ondervangen heeft Audi in zijn buggy een verbrandingsmotor geplaatst die recht uit een DTM-wagen komt. Hij voedt de batterij continu met stroom. Op die manier kan die laatste relatief klein en licht blijven: ze weegt slechts 370 kilo en slaat 50 kWh op. Bovendien kan de RS Q e-tron ook energie recupereren tijdens het remmen.
Omdat het zware werk uitsluitend wordt gedaan door de elektromotoren op de twee assen is geen differentieel of overbrengingsarm nodig. Dat bespaart ruimte en gewicht, wat heel welgekomen is in een beproeving als Dakar. Hoewel de auto puur door elektromotoren wordt aangedreven, heeft hij dus wel nog een verbrandingsmotor aan boord. Is het dan een elektrische of een hybride auto? Hoe dan ook kan het systeem tot 500 kW of bijna 680 pk ontwikkelen.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Hyundai brengt steeds meer modellen uit met een charismatische look, zoals deze nieuwe Sonata, die duidelijk geen saaie berline meer is.
Ter gelegenheid van zijn Europese première konden we Peugeots belangrijke Inception Concept in levende lijve ontdekken. Interesse in een kleine rondleiding van het model?
Een grote compressor in een kleine Polo? Dat klinkt als een verleidelijk recept, en het bewijst dat de Volkswagen-groep – met een klein duwtje in de rug – weldegelijk een echte funauto kan bouwen!
Jaguar zwaait een icoon in stijl uit in het noorden van het Iberisch schiereiland, met een rit van bijna 1.000 km tussen Sitges en San Sebastian achter het stuur van de nieuwe F-Type 75 Edition. Een test langs de mooiste wegen van Catalonië, Aragon, Navarra en het Baskenland met meer dan 500 pk onder de rechtervoet!