Audi S4: de TDI-epidemie breidt uit

Na de SQ5, S5, S6 en S7 ruilen nu ook de S4 en S4 Avant hun benzinemotor in voor een V6 TDI. Qua prestaties hoeft die diesel zich dankzij een elektrisch duwtje in de rug alvast niet te schamen.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 02 mei 2019
  • Toekomst

Audi S4: de TDI-epidemie breidt uit
Audi S4: de TDI-epidemie breidt uit

De epidemie van de dieselmotoren in het sportieve S-gamma van Audi blijft uitbreiden. Na de SUV SQ5, de coupé S5 en de grote S6/S6 Avant en S7 is het nu aan de S4 en S4 Avant om hun benzineblok (V6 3.0 TFSI) in te ruilen voor een V6 3.0 TDI die diesel drinkt.

Audi S4: de TDI-epidemie breidt uit

Elektrische compressor

Ook hier krijgt de V6-diesel een elektrisch duwtje in de rug. Hij heeft namelijk een elektrische compressor en microhybride technologie van 48 volt. In totaal schopt hij het tot 347 pk (tegenover 354 pk in de vroegere benzine) en een indrukwekkend koppel van 700 Nm (500 Nm voor de oude benzine). Uiteraard wordt die kracht nog steeds via de typische quattro-vierwielaandrijving op de grond overgebracht zoals in bijna alle sportieve modellen van de Audi-catalogus. Ook de achttrapsautomaat is standaard.

Audi S4: de TDI-epidemie breidt uit
Audi S4: de TDI-epidemie breidt uit

Vergelijkbare prestaties

Op papier blijft de S4 heel verleidelijke prestaties bieden, ondanks zijn nieuwe filosofie. De sprint van 0 naar 100 km/u wordt bijvoorbeeld afgehaspeld in 4,8 seconden, tegenover 4,7 voor de vroegere benzine, terwijl de topsnelheid elektronisch begrensd is op 250 km/u. De gehomologeerde CO2-uitstoot ligt tussen de 161 en de 163 g/km (164-165 g/km voor de breakversie Avant) ondanks een homologatieprocedure die veel strenger is geworden sinds de lancering van de vorige S4 op benzine in 2016.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km