Audi S8: topsprinter van formaat

  • Piette François
  • 24 oktober 2011

De cilinderwedloop is gestopt. Het volstaat om je oor even te luister te leggen bij de motorenbouwers om vast te stellen dat motoren met kleinere cilinderinhouden, minder cilinders, drukvoeding en directe injectie de toekomst zijn. Rechtstreeks gevolg voor de Audi S8: de V10 ruimt plaats voor een V8. Met dezelfde panache?

Klein maar dapper

De 5.2 V10 behoort tot het verleden. Audi schakelt over op de 4.0 V8, maar dan met turbolader. En dat verandert alles. Het vermogen klmpt van 450 tot 520 pk en het koppel bereikt 650 Nm vanad 1.700 tr/min, wat constant blijft tot 5.500 tr/min. Met andere woorden: de motor mag dan wel kleiner zijn, dat gaat niet ten koste van de eeuwige vermogenswedloop.

De motor heet simpelweg 4.0 TFSI zet overtuigende cijfers neer tegen de chrono, zoals 0 tot 100 km/u in 4,2 seconden. De begrensde topsnelheid van 250 km/u bereiken is niet meer dan een formaliteit.

Kleiner om minder te verbruiken

Het doel om het verbruik en de uitstoot te verlagen zette de ingenieurs aan om de V10 te laten vallen. De V8 zet betere en, voor een motor met meer dan 500 pk, verbazingwekkende prestaties neer: gemiddeld verbruikt hij maar 10,2 l/100 km, een verbetering van ongeveer 3 liter tegenover de oude motor. Een opmerkelijk cijfer dat gehaald wordt dankzij de achtversnellingsbak, het start-stopsysteem en een intelligent cilindermanagement. Dat systeem schakelt vier van de acht cilinders uit als de volledige artillerie niet echt nodig is.

Muziekliefhebbers mogen gerust zijn. Audi rust de S8 uit met een actief geluidscontrolesystem dat alle parasietgeluiden wegwerkt zodat je alleen nog het geroffel van de V8 hoort.

Pneumatische ophanging

De adaptieve schokdemping past voortdurende de schokdempers aan en maakt het mogelijk om het koetswerk op drie hoogtes in te stellen. Het onderstel beschikt over Quattro-vierwielaandrijving met een centraal differentieel en een differentieel achteraan dat het motorkoppel verdeelt tussen de achterwielen. Je krijgt er hoofdpijn van? Neem een aspirini, want we gaan nog even door! Ook de besturing is variabel, zowel de ontdubbeling als bekrachtiging variëren in functie van de snelheid.

MMI en co

In Audi-jargon staat MMI voor het infotainmentsysteem dat de navigatie, het geluid en al de rest omvat. Het systeem in de S8 krijgt een harde schijf met 20 GB en presenteert alle gegevens op een scherm van 8 duim. Ook Bluetooth- en internetverbindingen zijn aanwezig, net als een stereo van Bose. Mag het nog meer zijn? Op de optielijst staat een installatie van Bang & Olufsen, verbluffend en wellicht ook heel duur.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Audi.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km