Audi verdacht van sjoemelsoftware op A6 diesel

Audi wordt ervan verdacht tot nu toe onbekende sjoemelsoftware gebruikt te hebben op de V6 TDI van zijn A6 en A7. Dat meldt het Duitse blad Der Spiegel en wordt bevestigd door de Duitse toezichthouder Kraftfahrt-Bundesamt (KBA).

  • Bervoets Wim
  • 09 mei 2018

Het Duitse ministerie van Verkeer bevestigde het bericht. In Duitsland zou het om zowat 33.000 modellen van de C7-generatie van de A6 en A7 gaan, wereldwijd om zowat 60.000. Audi heeft de productie van de A6 met V6 TDI opgeschort, de A7 van die generatie wordt niet meer verkocht.

“Onregelmatigheden vastgesteld”

De Duitse constructeur bevestigt dat het onregelmatigheden heeft vastgesteld in de motormanagementsoftware in de 200 kW-versie van de V6 TDI, die wordt gebruikt in de C7-generatie. Eigenaars zullen op de hoogte worden gebracht van het probleem, aldus Audi. De constructeur zegt zijn volledige medewerking te verlenen aan het onderzoek. Als de software bevestigd wordt, dan hangen Audi opnieuw verplichte terugroepacties boven het hoofd.

AdBlue

Volgens Der Spiegel gaat het om een dieselmotor die voldoet aan de meest recente Euro 6-norm. De A6 met de bewuste V6 TDI is uitgerust met een zogenaamde SCR-katalysator voor reiniging van stikstofoxiden. Die heeft voor een goede werking AdBlue nodig, waarvoor in de wagen een extra tank voorzien is. AdBlue wordt in de uitlaatstroom geïnjecteerd en zorgt ervoor dat de stikstofoxiden omgezet worden naar onschadelijke stikstof en waterdamp.

Opdat de klant niet zelf AdBlue zou moeten bijvullen, maar dat tijdens het volgende onderhoud kan gebeuren, zou Audi er met software voor gezorgd hebben dat de inspuiting van AdBlue op een bepaald moment sterk verminderd wordt. Gedurende die tijd functioneert de SCR-katalysator niet of nauwelijks. Het giftige gas ontsnapt dan in hoge concentraties uit de uitlaat.

Niet meer te koop

De nieuwe generatie van de Audi A6 en A7, die nu te koop zijn, maken niet langer gebruik van de bewuste 200 kW-versie van de V6-dieselmotor.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...
Source ©: Belga.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km