BMW
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
België ontsnapt niet aan de grote omwenteling die op dit moment plaatsvindt op de Europese automarkt. Op basis van het eerste semester van 2018 blijkt duidelijk dat de liefde voor de diesel nog meer is bekoeld.
Als we naar de cijfers van de Belgische autoverkoop kijken voor het eerste semester van 2018, dan kunnen we als eerste conclusie trekken dat die het goed doet. Volgens de cijfers die Febiac (de Belgische automobiel- en fietsfederatie) heeft gepubliceerd is de Belgische markt voor nieuwe auto’s in de eerste zes maand van dit jaar met 3 procent gegroeid in vergelijking met 2017, dat zelf ook al een uitstekend jaar was.
De daling van het aantal inschrijvingen van nieuwe dieselwagens werd in 2012 ingezet en kende in het eerste semester van dit jaar nog een versnelling. Tegen het eind van 2011 was 75,3 procent van de nieuw ingeschreven auto’s in ons land nog een diesel, maar sindsdien is het marktaandeel van deze brandstof gestaag afgenomen om eind vorig jaar uit te komen op 46,3 procent. En tussen 1 januari en 30 juni 2018 is hun percentage nog eens sterk afgenomen… tot slechts 36,1 procent van de markt, of minder dan de helft van waar de zelfontbrander eind 2011 stond.
Meer diesel in Wallonië
Als we enkel kijken naar de cijfers voor auto’s die aan particulieren zijn verkocht, dan duikt het dieselaandeel zelfs onder de 20 procent (18,6 procent) in ons land. Maken we het onderscheid tussen de Gewesten, dan blijft de zelfontbrander in Wallonië nog het meest populair onder particulieren met een marktaandeel van 26,9 procent (19.114 auto’s), tegenover 12,5 procent in Vlaanderen (11.057 auto’s) en 14,4 procent in Brussel (1.281 auto’s).
En in de fleetsector?
Bij de bedrijfswagens heeft de diesel echter nog wel de wind in de zeilen, al is ook hier zijn marktaandeel geslonken, tot ‘slechts’ 56 procent van de inschrijvingen voor het eerste semester van 2018. Terwijl bovendien slechts 4,1 procent van de particuliere klanten, die massaal voor benzine gaan, koos voor ‘alternatieve’ aandrijflijnen (hybride, elektrisch of aardgas), waren die laatste in de fleetsector goed voor 7,6 procent van de nieuwe inschrijvingen van het eerste semester van 2018.
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.