De motormerken op het salon van Brussel: van Husqvarna tot Mash

  • Wouters Bruno
  • 21 december 2016
  • 471 weergaven

Husqvarna

Het Zweedse merk, dat in de 17e eeuw (!) werd opgericht, behoort momenteel tot de Oostenrijkse constructeur KTM. Na heel wat hoogtes en laagtes kan Husqvarna nu een beroep doen op de Oostenrijkers om gedurfde en scherpe machines te bouwen zoals de Vitpilen 401. Die neemt elementen over van de KTM 390, zoals zijn motor, en krijgt een vernieuwend en atypisch design.

Indian

Dat andere historische Amerikaanse merk, Indian, kende een tumultueuze geschiedenis, die gelukkig eindigde toen de Polaris-groep het merk overnam. Sinds 2013 rolden er nieuwe modellen van de band, met onmiddellijk succes tot gevolg. De nieuwe tweecilinder in V-vorm verbergt onder zijn nostalgische uiterlijk moderne technologie. Het Thunder Stroke 111-blok is geïnstalleerd op een aluminium kader, en die basis resulteert in zeven modellen: Chief Classic, Chief Vintage, Chief Dark Horse, Springfield, Chieftain, Chieftain Dark Horse en Roadmaster. Ze nemen allemaal de iconische stijl over van Indian, maar dat neemt niet weg dat ze helemaal up-to-date zijn: jaargang 2017 introduceert op sommige modellen “Ride Command”, een volledig multimediasysteem met touschcreen. De Indian Scout wordt lichter en handelbaarder, nog steeds met een aluminium kader maar met compactere motor.

Kawasaki

Motoren maken maar 20% uit van de activiteiten van deze groep, die ook actief is in de lucht- en ruimtevaart, helikopters, treinen en metro’s, scheepvaart enzovoort. Dat neemt niet weg dat Kawasaki dynamisch blijft, met heel wat nieuwigheden. Bepaalde modellen evolueren, zoals de Z1000, die ook een R-versie krijgt, en de veelzijdigere Z1000SX, die meer bijpassende elektronica krijgt. Er zijn ook nieuwe modellen, zoals de Z900, een viercilinder-roadster die de Z800 vervangt. De Z900 heeft een kader dat geïnspireerd is door de exclusieve H2 en lijkt al een groot succes te worden. De Z650, met tweecilinder, en zijn sportieve tegenhanger, de Ninja 650, luiden het einde in van de ER6. Met een nieuw licht buizenframe hebben de 650-modellen heel wat kwaliteiten. Er is ook nog de gloednieuwe Versys-X 300, een aangename veelzijdige machine.

KTM

Het Oostenrijkse merk heeft een reputatie als terreinspecialist, wat het onder meer te danken heeft aan de overwinningen in de Dakar-rally. Maar ook op de baan staat KTM zijn mannetje, met drie titels in de Moto3, onder meer in 2016. KTM heeft nog meer ambities, met een officieel team in de MotoGP. “Ready To Race” vat het Oostenrijkse gamma dus perfect samen. De 1290 Super Adventure is er nu in drie varianten; van een off-road-R tot een baansportieveling, de S, via de T voor tourliefhebbers. De 1050 Adventure maakte plaats voor de 125 pk sterke 1090 Adventure, die ook een R-terreinversie krijgt. De 1290 Super Duke R met 177 pk is sportiever dan ooit, met een nieuwe, agressieve snoet. De meer toegankelijke 390 en 125 Duke evolueren grondig, op vlak van design en chassis.

Kymco

De Taiwanese reus, die begon als Honda-assembleur, is eerder gespecialiseerd in scooters en heeft een degelijke reputatie opgebouwd waardoor het vandaag ook werkt voor Kawasaki en BMW. Bij de nieuwigheden dit jaar is er onder meer de Like, een verleidelijke retroscooter, die verzorgd is afgewerkt en verbonden is met je smartphone dankzij een specifieke app, Noodoe. De constructeur heeft ook ambities in het domein van de maxiscooters met de Downtown 350 en Xciting 400, maar vooral met de nieuwe en veelbelovende AK 550.

Mash

Het Franse merk doet mee aan de retromode met kleine, betaalbare “vintage” machines die in Frankrijk ontworpen maar in China geproduceerd worden. Het 125 cc-gamma, dat onder meer bestaat uit de Seventy en Seventy Five, Scrambler en Café Racer, wordt dit jaar aangevuld met de gestileerde Black Seven. De Café Racer krijgt er de Two Fifty bij, met stevige banden uit de dirt-track. De 400 cc krijgt een klassieke versie die Five Hundred heet, een Scrambler-versie, en dit jaar ook een Café Racer TT40. De modernere Mash 400 Adventure is gemaakt voor off-roadreizen, zeker in zijn Touring-versie met aluminium koffers. Een Green Goblin-uitvoering toont op welke manier je je Mash kunt personaliseren.
Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes C 63 AMG S E Performance: 680 pk dankzij een viercilinder hybride!

Mercedes C 63 AMG S E Performance: 680 pk dankzij een viercilinder hybride!

Geen paniek, de berline en break kunnen in ware AMG-stijl nog altijd het nodige rubber verbranden!

5 weetjes over de Ford Mustang Dark Horse

5 weetjes over de Ford Mustang Dark Horse

Samen met de nieuwe Mustang heeft Ford meteen ook een nieuwe, gepeperde versie onthuld: de Mustang Dark Horse! Dit zijn 5 dingen die je daarover moet weten.

Renault laat zich gaan met de R5 Turbo 3E

Renault laat zich gaan met de R5 Turbo 3E

Deze 100 % elektrische concept car stuurt 380 pk naar enkel zijn achterwielen om naar hartenlust te kunnen driften!

Vergeten model: Ford Taunus P1, de Duitsers zijn fan!

Vergeten model: Ford Taunus P1, de Duitsers zijn fan!

Wanneer we het hebben over populaire auto’s uit het naoorlogse Duitsland, dan denken we over het algemeen aan de Volkswagen Kever. Maar ook deze Ford Taunus was bijzonder succesvol! We blikken terug op een legende die vandaag verafgood wordt in Duitsland!

Aanbevolen tests voor jou

3,9 /5 Test: DS 7, performanter dan ooit!

Test: DS 7, performanter dan ooit!

Aan het begin van de zomer gaf DS zijn 7 een opfrisbeurt. Op het programma stonden een aantal esthetische en technologische verbeteringen, maar vooral een nieuwe ‘DS Performance’-uitvoering! Volstaat dat om het hoofd te bieden aan de concurrentie?

3,5 /5 Eerste test: Volkswagen ID. Buzz, elektrisch en sympathiek

Eerste test: Volkswagen ID. Buzz, elektrisch en sympathiek

Met de look van een futuristische T1 wekt de nieuwe elektrische minibus van Volkswagen onmiskenbaar veel sympathie op. Volstaat die troef om te overtuigen?

3,5 /5 Test: Suzuki Vitara Strong Hybrid, discrete efficiëntie

Test: Suzuki Vitara Strong Hybrid, discrete efficiëntie

De Vitara heeft de luxe om zichzelf de nieuwe ‘full hybrid’ aandrijving van Suzuki cadeau te doen. Een stevige extra troef in tijden van hoge brandstofkosten?

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Heeft de zeer aantrekkelijke Kia Sportage het in zich om ’s werelds best verkochte auto te verslaan? Het antwoord ligt in een confrontatie tussen de plug-in hybride versies van deze twee sterren binnen het SUV-segment.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de Suzuki S-Cross, de genereuze hybride SUV

Zoveel kost de Suzuki S-Cross, de genereuze hybride SUV

Net zoals zijn grote broer, de Vitara, biedt de S-Cross voortaan de keuze uit twee hybride aandrijvingen met een mooie verhouding prijs/uitrusting. En dat zowel in 4x2 als in 4x4.

Tesla verhoogt de prijzen van zijn Superchargers

Tesla verhoogt de prijzen van zijn Superchargers

In heel Europa moet je rekenen op een prijsstijging van ongeveer 25%!

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Toyota Celica MK4, wereldkampioen!

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Toyota Celica MK4, wereldkampioen!

De Toyota Celica MK4, die in 1990 wereldkampioenschap rally won in de handen van Carlos Sainz, heeft zijn intrede gedaan in de wereld van de verzamelaars, nu alle geproduceerde exemplaren minstens 30 jaar oud zijn. Maar wat moet je weten voor je overweegt om er één te kopen?

Ford gebruikt Bluetooth om kans op ongelukken te verkleinen

Ford gebruikt Bluetooth om kans op ongelukken te verkleinen

De technologie moet helpen om fietsers en voetgangers beter te detecteren.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 19.990
2022
1.000 km

Benzine, Manueel

€ 27.950
2021
14 km

Benzine, Manueel

€ 23.750
2021
6 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 39.990
2021
16.500 km

Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km

Benzine, Manueel

€ 15.490
2020
23.750 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km