Fisker
Fisker wil een impact maken met zijn elektrische SUV Ocean. De ‘Extreme’-versie krijgt een WLTP-autonomie van 707 km, “de grootste actieradius van alle batterij-elektrische SUV’s in Europa”.
Het Agoria Solar Team reed in 12 uur tijd 1.051 km op zonne-energie, waarmee het het vorige record van 924 km gevoelig verbeterde.
Hoewel de eerste productiewagen met zonnepanelen van Lightyear nog moet uitkomen, nemen ingenieursstudenten het wereldwijd al tientallen jaren tegen elkaar op in ‘solar races’ met experimentele voertuigen. Het Belgische Agoria Solar Team doet het niet slecht, en nu verbetert het ook het wereldrecord voor het meeste aantal kilometers afgelegd in 12 uur.
Het nieuwe wereldrecord werd op zondag 12 juni gevestigd op de testbanen van Ford in Lommel. Het team van de KU Leuven deed dat met de ‘BluePoint Atlas’ de zelfgebouwde wagen uitgerust met zonnepanelen waarmee ze vorig jaar nog tweede werden in de 2.500 km lange Solar Race in Marokko. De wagen werd voor deze recordpoging nog verbeterd en wordt daarmee klaargestoomd voor de volgende race later dit jaar.
![]() |
In 12 uur legde het team niet minder dan 1.051 km af, enkel met energie die de wagen opwekte door middel van de zon. Daarmee verbeterde het Agoria Solar Team het vorige record van 924 km dat op naam stond van het Nederlandse Solar Team van de TU Delft. Het is trouwens aan die universiteit dat het team van Lightyear voor het eerst samenwerkte. Het hadden nog meer kilometer kunnen zijn, maar rond de middag was de Limburgse hemel wat bewolkt en was er dus minder energie om sneller te rijden. Bovendien kreeg de auto ook af te rekenen met een lekke band. Een sterke prestatie dus!
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Fisker wil een impact maken met zijn elektrische SUV Ocean. De ‘Extreme’-versie krijgt een WLTP-autonomie van 707 km, “de grootste actieradius van alle batterij-elektrische SUV’s in Europa”.
De eerste plug-inhybride van Lamborghini behoudt zijn atmosferische V12, maar krijgt daarbovenop 3 elektromotoren om binnen de 2,5 seconden naar 100 km/u te stuiven!
De 7 Reeks verscheen in 1977 voor het eerst op het podium als vlaggenschip van BMW en raakte al snel bekend voor zijn comfort en sportiviteit. Maar het hoogtepunt kwam pas in 1994 met generatie E38, die door heel wat liefhebbers als de beste van zijn soort wordt beschouwd!
De Kia EV9 zal in 3 versies worden aangeboden, met een batterijcapaciteit tot 99,8 kWh en een maximaal vermogen van 283 kW (385 pk) en 700 Nm, waarmee de 100 km/u wordt bereikt in amper 5,3 seconden!