Cupra
Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.
Enkele jaren geleden stond Bentley voor de niet te onderschatten taak om de mythische Arnage te vervangen. De conservatieve klanten zouden een te radicale verandering zeker niet appreciëren. Maar de nieuwe Mulsanne lijkt aan alle verwachtingen te voldoen en profileert zich als een moderne interpretatie van de superlimousine uit Crewe, met respect voor de tradities.
Als je in een Bentley stapt, treed je binnen in een andere wereld. Vergeet de banale Mercedes S-Klasse en Audi A8, in de Mulsanne word je ondergedompeld in een unieke sfeer. Het valt met geen pen te beschrijven. Elk accent werd met de grootste zorg afgewerkt. Bentley weet wat vakmanschap inhoudt. Je vindt bijna geen streepje kunststof, maar alleen edele en liefdevol afgewerkte onderdelen met oog voor detail.
De afmetingen van de Bentley Mulsanne zijn even imposant als zijn aura: 5,575 meter lang, 1,926 meter breed en 1,521 meter hoog. Het leeggewicht bedraagt maar liefst 2.585 kg. Al dat gewicht rust op stevige rubbers: 265/45 op 20-duimsvelgen vooraan en 265/40 op 21-duimsvelgen achteraan.
Er is dus veel vermogen nodig om deze limousine in beweging te zetten. Onder de kap vinden we de vertrouwde maar grondig herziene 6,75-liter V8-motor. Hij levert 512 pk vanaf een erg laag toerental van 4.200 toeren per minuut, terwijl het koppel bij 1.750 toeren 1.020 Nm bedraagt. Waarden die niet zouden misstaan op een vrachtwagen. De automatische versnellingsbak telt acht gangen.
De prestaties van de Mulsanne zullen menig sportwagenbestuurder rode wangen bezorgen. In 5,1 seconden spurt hij van 0 tot 100 km/u en de topsnelheid bedraagt 296 km/u. Met 16,9 l/100 km kun je het gemiddeld verbruik nog net redelijk noemen. De CO2-uitstoot bedraagt 393 g/km.
Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.
Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.
Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!
De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.