BMW 1-Reeks M Coupé: bodybuilding

  • Piette François
  • 10 december 2010

Aan de vermogenswedloop tussen de Duitse constructeurs zal nog niet meteen een einde komen. Goed drie weken geleden stelden we jullie een wilde versie van de Audi A3 voor: de RS3 Sportback. Vandaag gooit BMW de knuppel in het hoenderhok met de 1-Reeks M Coupé, met precies hetzelfde vermogen: 340 pk. We werpen een blik op deze Beier met een hoekje af.

Bodybuilding

Het minste wat je kunt zeggen is dat de Coupé dat meervermogen ook aan de buitenzijde laat zien. Bredere voorvleugels, dreigende bumpers, vier uitlaten en 19-duimsvelgen met laagprofielbanden: de 1-Reeks krijgt een oorlogstooi. Qua kleur is er keuze tussen traditioneel of flashy: zwart, wit en oranje. Let’s go disco! Binnenin vinden we leder en Alcantara met oranje stiksels, M-logo’s en zetels met uitstekende zijsteun.

Het hart

Audi gaat in de RS3 voor een 2,5-liter vijfcilinder met 340 pk en 450 Nm. BMW stelt daar een 3-liter zescilinder-in-lijn met… 340 pk en 450 Nm tegenover. Net hetzelfde dus, maar het motorgeluid zal sterk verschillen: diepe en grollende rock-‘n-roll voor de Audi tegenover wilde Valkyre-geluiden voor de BMW.

BMW is wel licht in het voordeel qua koppel dankzij de overboostfunctie: 500 Nm. En de prestaties? In 4,9 seconden spurt de BMW van 0 naar 100 km/u (0,3 seconden meer dan de RS3) en de kaap van 200 km/u wordt al na 17,3 seconden gerond.

In tegenstelling tot de RS3, die alleen met een gerobotiseerde bak met dubbele koppeling en zeven verhoudingen verkrijgbaar is, doet BMW nog altijd een beroep op de goede oude manuele bak met zes verhoudingen. Liefhebbers van het linkerpedaal weten wat te kiezen.

Licht

In tegenstelling tot de vierwielaangedreven Audi, houdt BMW het bij een lichte en pure aandrijving op de achterwielen. Het onderstel werd op verscheidene vlakken verbeterd en is lager, lichter en stijver. Verder zien we nog een mechanisch sperdifferentieel (erg goed idee), composietremmen en een antislipregeling met een tolerantere M-modus.

Met deze 1-Reeks M Coupé keert BMW terug naar de kleine, lichte en krachtige sportauto’s, aangedreven door een zescilinder-in-lijn, de specialiteit van het huis. Toegegeven, het lijkt alsof hij aan de anabolen heeft gezeten (dat was bij de eerste M3’s niet anders) en de motor wordt geholpen door twee turbo’s, maar dat staat de sensaties niet in de weg. Met een prijskaartje van net iets meer dan 50.000 euro is de 1-Reeks M Coupé een uitstekend toegangsticket voor de wereld van de supersportievelingen.
 

BMW

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: BMW.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km