BMW BoxerCup: Barcelona 16 juni 2001.

  • Piette François
  • 21 juni 2001
Afgelopen weekend werd er op het circuit van Montmelo de GP van Catalunya gereden met de Internationale BMW BoxerCup in het voorprogramma. Niet minder dan 21 wereldtitels telde het palmares van het deelnemersveld ; Luca Cadalora (3), Jorge " Aspar " Martinez (4), de legendarische Angel Nieto (13!!) en niet te vergeten de wereldkampioen Endurance 1995, onze landgenoot Stéphane Mertens. Kwalificaties, vrijdag 15 juni Ons Belgisch BMW Sabena Technics Team had het in de eerste kwalificatiesessie moeilijk om een scherpe tijd neer te zetten. De Spaanse thuisrijders hadden daar duidelijk geen problemen mee. Eerst gaven Carlos Cardus en daarna Jorge Martinez en Fernando Cristobal het tempo aan. Tijdens de tweede sessie was het " de specialist in de pôle ", Stéphane Mertens, die ronde na ronde de snelste tijd reed voor Cristobal, Cadalora en Hofmann. Wedstrijd, zaterdag 16 juni Na reeds twee gevechten op het scherp van de snee uitgevochten te hebben in Le Mans en in Mugello (waar hij in de laatste ronde uitviel), was het de Spanjaard, Fernando Cristobal, die de leider in het kampioenschap, Stéphane Mertens, na een adembenemende wedstrijd in de blakende Catalaanse zon, versloeg. Het was opnieuw Andy Hofmann die het BMW BoxerCup podium vervolledigde. Gedurende de10 ronden was Cristobal verplicht zich 100% te geven in de 5-koppige kopgroep, samengesteld uit Stéphane Mertens, Andy Hofmann en de Grand Prix "old timers" Randy Mamola en Luca Cadalora, van nabij gevolgd door twee andere GP stars, Jorge "Aspar"Martinez en Jürgen Fuchs. Stéphane Mertens: "De wedstrijd is zwaar bevochten, temeer daar Lucas Cadalora en Randy Mamola zich in de strijd om de overwinning mengden. Ik ben ontgoocheld dat ik geen derde overwinning op rij achter mijn naam heb kunnen schrijven, de wedstrijd had één ronde langer moeten duren". Nochtans leek het er naar uit te zien, dat Mertens het opnieuw zou halen en net zoals in Le Mans en in Mugello tijdens de laatste ronde aan de leiding zou komen. Cristobal is er echter in geslaagd om voldoende voorsprong te houden in de laatste ronden om niet slipstreamend voorbijgestoken te worden. Derde werd de Zwitser, Andy Hofmann, gevolgd door Mamola (4de), Cadalora (5de), Martinez (6de), Fuchs (7de) en Eric Lejeune (8ste). De andere Belgen, Patrick Orban (13de), Eric Brun (17de) en Piet Denys (19de). Ondanks zijn ontgoocheling, blijft Stéphane Mertens met 18 punten voorsprong het klassement aanvoeren. Een thuiswedstrijd op zaterdag, 14 juli, in Spa-Francorchamps ligt in het vooruitzicht. Last in, first out : Grand Prix legende, Angel Nieto, was de "surprise VIP gastrijder, die slechts enkele dagen voor de start zijn deelname bevestigde aan "the BMW Motorrad International BoxerCup 2001". Maar reeds na 2 ronden gaf de meervoudige wereldkampioen (12+1 titels) er de brui aan, hetgeen hij rechtvaardigde door zijn bijgelovigheid. "Ik heb 15 jaar niet meer met de moto geracet, nochtans zag ik er naar uit om met de andere vedetten zoals Randy, Luca and Aspar te racen, maar voelde mij al snel niet meer op mijn plaats. Het was nog eens leuk op het circuit, maar gezien het hoge niveau wou ik geen oponthoud zijn voor de andere rijders en hield ik het voor bekeken."
BMW
Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km