BMW M4 CS: lichter en sneller!

BMW’s Motorsport-afdeling zit niet stil. Na de upgrade met het Competition Pack voor de “gewone” M4 en de hardcore M4 GTS komt er nu een nieuwe versie: de M4 CS. Die is niet alleen lichter, maar ook sneller.
  • Bervoets Wim
  • 19 april 2017

Met 431 pk en 550 Nm uit zijn dubbel aangeblazen 3.0 zes-in-lijn kan je de gewone BMW M4 moeilijk een eitje noemen. Toch vonden de Duitsers het niet genoeg, en ontwikkelden ze een Competition Pack dat het vermogen naar 450 pk bracht. Vorig jaar gingen ze zelfs helemaal loos met de M4 GTS, een hardcore-versie op maat van het circuit, met maar liefst 500 pk en 600 Nm!

Tussenstap

Maar tussen 450 en 500 pk gaapt er natuurlijk een gat, en dat wil BMW nu opvullen met deze M4 CS. Die combineert naar eigen zeggen heel wat elementen van de M4 Competition met inspiratie uit de M4 GTS. Deze gloednieuwe M4 CS ging bovendien op dieet, al gaat het niet om een drastisch crashdieet als de GTS.

Specifiek

Herkennen doe je deze M4 CS aan zijn specifieke splitter uit koolstofvezel onder de voorbumper, zwarte nieren en koolstofvezel lip op de koffer. Bovendien kan je twee specifieke koetswerkkleuren aanstippen voor deze CS, San Marino Blue en Lime Rock Grey, en zijn er specifieke lichtgewicht velgen. Het enige wat niet standaard uit koolstofvezel bestaat? De remmen, al staan dergelijke exemplaren wel in de optielijst.

CFRP

Maar daar stopt het niet: de Beierse ingenieurs gingen doorheen het koetswerk met het materiaal CFRP aan de slag, plastic dat met koolstofvezel werd versterkt. Zo zou de motorkap bijvoorbeeld aanzienlijk lichter zijn dan het exemplaar op een standaard-M4. Het resultaat? Een leeggewicht van 1.580 kilogram en een lager zwaartepunt.

Gestript

Ook in het interieur vonden de ingenieurs manieren om gewicht te besparen: de deur- en zijpanelen bestaan uit hernieuwbare ruwe materialen met een koolstofvezel look. Zelfs de deurgrepen werden vervangen door lichtere lussen. Verder baadt het interieur in alcantara, optioneel tot het stuur toe. Aan luxe hoeft het je echter niet te ontberen: BMW beklemtoont dat klimaatregeling en navigatie nog steeds standaard zijn.

Upgrade

De Beiers gingen aan de slag met het motorblok uit de M4 Competition, en dreven het vermogen met 10 pk op, tot 460 pk. Het koppel blijft met 550 Nm ongewijzigd. In combinatie met de standaard M DCT-zeventrapsautomaat met dubbele koppeling levert dat knalprestaties op: 0-100 km/u neemt slechts 3,9 seconden in beslag, en de topsnelheid is elektronisch begrensd op 280 km/u. Het chassis van deze BMW M4 CS werd gefinetuned op de Nürburgring: BMW vertrok van de M4 Competition, maar paste de ophanging aan het nieuwe vermogen en lichtere gewicht aan, net als de instellingen van de rijparameters voor stuur, versnellingsbak, demping, enzovoort.
BMW

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km