BMW
Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!
Pretentieus en politiek niet correct, deze grote SUV van BMW? Dat geldt toch niet voor deze versie. BMW presenteert de X5 xDrive40e met herlaadbare hybridemotor. Het verbruik maakt indruk: 3,3 l/100 km, met een CO2-uitstoot van 77 g/km.
Tegenover een klassieke X5 heeft deze variant batterijen onder de koffervloer en een elektromotor tussen de automaat met acht versnellingen en de benzinemotor. Dat is geen zescilinder zoals in het verleden, maar een kleinere tweeliter viercilinder benzine die met drukvoeding 245 paarden levert. Met de hulp van de elektromotor klimt het vermogen naar 313 pk. Dat zou wel passen bij een dikke zescilinder en resulteert in vrij sportieve prestaties: 6,8 seconden om 100 km/u te bereiken.
Voor een volledige laadbeurt van de batterijen op een stopcontact thuis heb je 3 uren en 50 minuten nodig. BMW raadt aan een ‘i Wallbox’ te installeren, waarmee de oplaadtijd met zo’n uur daalt. Met volledig opgeladen batterijen (je kunt het controleren met een app op je smartphone) belooft BMW een autonomie van 31 km in elektrische modus. Die is beschikbaar tot 120 km/u. Er is ook een SAVE-modus aanwezig, die de batterijen opspaart zodat je ze later kunt gebruikt in de stad bijvoorbeeld.
Uit de naam van het model kon je al afleiden dat BMW voor vierwielaandrijving kiest. Ook in de volledig elektrische rijmodus trouwens. Zo breng je de natuur geen schade toe mocht je de X5 in het terrein willen gebruiken …
Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.
Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!
De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!