Buell, uit de bocht ?

  • Wouters Bruno
  • 25 oktober 2009


Al wie min of meer interesse heeft in de wereld van de tweewielers zal nu wel al gehoord hebben dat Harley-Davidson het Buell avontuur gaat stopzetten. De huidige economische omstandigheden hebben de Amerikaanse constructeur alles behalve gespaard. Zo zijn verleden maand de verkoopcijfers met niet minder dan 80% gedaald. MV Agusta, dat Harley kocht voor de crisis, moest eerder ook al de prijs betalen en staat nu ook opnieuw te koop!

Erik Buell, een talentvolle ingenieur, begon met chassis te ontwerpen met een Harley motorblok. Een akkoord dus het Amerikaanse Harley en zijn ex-werknemer maakten de productie van de Buell mogelijk. Enkele jaren later werd Buell volledig opgekocht door Harley, toen was dat om een breder aanbod voor te kunnen stellen aan zijn klanten.

Met dat idee in het achterhoofd kwam de Buell 1125 op de markt met een watergekoelde twin motor van Rotax, een veel doeltreffendere motor dan het blok dat gebruikt werd voor de Sportster van Harley. Maar een Buell zonder de legendarische twin uit Milwaukee, is dat wel echt een Buell? Wat wel duidelijk geworden is, is dat dit model niet het minste succes geboekt heeft.

Harley-Davidson gooit dus de handdoek in de ring en haalt het Buell “gamma” uit het aanbod. Ze gaan zich concentreren op hun “core business”, de verkoop van de meest klassieke modellen. Veel gaat er nu meteen niet veranderen, Buell had een stand in Tokyo, en dat zal, volgens onze bronnen, ook het geval zijn voor het autosalon van Brussel. Eind oktober zetten ze de productie stil, en de huidige stock zou nog enkele maanden moeten meegaan. Ook geen probleem wat de waarborg en wisselstukken betreft, dat zal blijven gebeuren via het Harley dealernet.

Er zijn dus misschien wel mooie tijden in aantocht voor verzamelaars en fans van atypische machines. Er doen wel enkele geruchten de ronde in verband met een overname, maar de Buell-Harley relatie is zo stevig dat volgens ons een verkoop zo goed als onmogelijk blijkt …
 

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Buell.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km