Waarom deze zeldzame Bugatti ettelijke miljoenen waard is

Toegegeven: vergeleken met een Ferrari 250 GTO van 57 miljoen euro verbleekt hij in het niets. Maar deze Bugatti Type 57S Cabriolet wordt geschat op zo’n 8 miljoen euro. Waarom dat zo is?
  • Bervoets Wim
  • 23 november 2016

De Bugatti Type 57 is waarschijnlijk een van de meest legendarische auto’s van het luxemerk. Hij werd geproduceerd van 1934 tot 1940 en kende heel wat varianten. De 3,3 grote achtcilinder-in-lijn produceerde aanvankelijk 135 pk, maar werd doorheen de jaren opgevoerd.

57S

In de 57S bijvoorbeeld, waarbij de S staat voor “Surbaissé” of “verlaagd”. De 57S wordt beschouwd als de sportvariant van dit Bugatti-model, die toen goed was voor 175 pk. De bekendste typeaanduiding is wellicht “57SC”: deze versie kreeg nog een compressor, die het vermogen deed stijgen tot 200 pk.

Vanvooren

Dit exemplaar, met chassisnummer 57513, belandde bij de Parijse koetswerkbouwer Vanvooren. Die voorzag in totaal slechts drie stuks van de Bugatti Type 57S van een koetswerk, waardoor chassisnummer 57513 bijzonder exclusief is. Zeker als je weet dat Bugatti slechts 48 exemplaren van de Type 57S produceerde.

Geschiedenis

De oorspronkelijke eigenaar verkocht zijn Bugatti Type 57S Cabriolet uit 1937 in 1962 door aan de Brit T.A. Roberts. Die voorzag de bolide van zijn huidige kleur, en wisselde in de jaren 70 de motor om voor de motor van een Type 57 G-race-exemplaar. Gelukkig hield hij de originele motor bij, en die werd terug geïnstalleerd toen de Bugatti in de jaren 90 werd doorverkocht aan de huidige Amerikaanse eigenaar.

Origineel

Uniek is bovendien dat dit het enige model van de drie Vanvoorens is dat nog steeds zijn originele chassis, motor, versnellingsbak en koetswerk heeft, naast nog heel wat andere originele onderdelen. De Bugatti werd immers nog nooit gerestaureerd, en is dus in bijzonder originele staat bewaard gebleven.

Interesse?

RM Sotheby’s veilt deze Bugatti Type 57S Cabriolet op 11 maart in Amelia Island, in Florida. Als je interesse hebt, kan je maar beter genoeg gespaard hebben: RM Sotheby’s verwacht dat de Bugatti maar liefst 8 miljoen euro opbrengt.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...
Foto's ©: Darin Schnabel - RM Sotheby's.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km