Citroën C-AirPlay licht en luchtig

  • Piette François
  • 02 december 2005
Citroën heeft op het salon van Bologna 2005 het C-AirPlay concept voorgesteld. Deze compacte auto biedt een originele architectuur aan, en speelt met licht en lucht. Volgens het communiqué gaat het hier om het resultaat van een creatieve ontdekking en doordachte redenering over het plezier van het rijden. Nieuwe sensaties Buiten de vloeiende lijn met eenvoudige trekken, jongleert deze concept car met licht en lucht. De lucht is voor de bestuurder, volgens Citroën, echt waarneembaar door het gebruik van een specifiek ventilatiesysteem, maar ook en vooral, via de luchtinlaten in de deurpanelen. Wat het licht betreft kan dit van vooraan tot achteraan overal gemakkelijk binnen. De voorruit draagt bij tot de continuïteit van de lijn van deze C-AirPlay en loopt hoog op, tot aan het grote panoramisch dak. Het zicht op de weg en de lage zitpositie dragen ongetwijfeld bij tot een gevoel van snelheid. Open Het design wordt gekarakteriseerd door de combinatie van ronde en strakke lijnen met grote glazen oppervlaktes. De gebruikte witte kleur van het koetswerk loopt door tot het intérieur, waar het in contrast staat met een felle rode kleur. Deze twee kleuren dragen bij tot de sfeerschepping rond de C-AirPlay. Het intérieur is voorzien voor twee volwassenen en hun bagage. Merk op dat de twee plaatsen vooraan uit één zitbank bestaan. Om de pure lijnen van het intérieur te bewaren werden alle bedieningen en informatie verwerkt in het stuur. Informatie zoals de snelheid, toerental, dagteller,... zitten verwerkt in twee sferen en lichtten rood op bij het aanzetten van de koplampen. Stop & Start De C-AirPlay is wel degelijk uitgerust met een motor. Dit concept werd voorzien van een 110 pk benzinemotor met een gerobotiseerde SensoDrive versnellingsbak met paddle shifts. Dit concept maakt ook gebruik van de “Start & Stop” technologie dat de motor afzet bij stilstaand verkeer of bij het stilstaan bij een rood licht bijvoorbeeld. Gevoelens Volgens de ontwerpers is dit ontwerp toegewijd aan het plezier van het rijden. Ze willen tegelijk, en op verschillende niveaus, alle onze zintuigen aanspreken. Nieuwe materialen en het gebruik van silicone bijvoorbeeld, zorgen voor een nieuwe band met de auto, een dat reageert bij het aanraken, “net zoals een levend wezen”. Het dossier heeft het zelf over een nadrukkelijke relatie tussen onze zintuigen en reactiviteit als bestuurder en onze auto. Een fameus programma!

Bron : Citroën
Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km