Citroën C4 Cactus: anticrisisauto

Een auto waar je vrolijk van wordt en die goedkoop is in gebruik: zo profileert Citroën de nieuwe C4 Cactus. Deze kleine SUV heeft enkele unieke trekjes, zoals luchtkussens aan de buitenkant van de deuren of een passagiersairbag in het dak.

  • Van den Bogaert Robin
  • 06 februari 2014

Op het salon van Brussel schitterde nog het prototype, maar hier kijk je naar de definitieve C4 Cactus die vanaf juni bij de dealers staat. Citroën is er wonderwel in geslaagd om de guitige look van het prototype bijna helemaal te bewaren. Het opvallendste stijlkenmerk zijn wellicht de zogeheten airbumps, kunststof met luchtkussentjes aan de deuren die schokken opvangen en beschikbaar zijn in vier kleuren. Ze dragen in ieder geval bij tot de aparte look van de C4 Cactus. “Het design zal misschien niet bij iedereen in de smaak vallen, maar so what?”, klinkt het bij Citroën.

Interieur

Qua afmetingen situeert de C4 Cactus zich tussen de C3 en C4. De wielbasis is even lang als bij de C4 berline en enkele slimme ideeën scheppen extra ruimte. Zo verhuisde de passagiersairbag van het dashboard naar de dakhemel, een wereldprimeur. De gerobotiseerde versnellingsbak bedien je niet met een pook, maar met drie knoppen (D, N en R) en hendeltjes aan het stuur als je graag zelf het heft in handen neemt.

De ontwerpers gooiden zoveel mogelijk bedieningsknoppen overboord en centraliseerden de functies rond een modern aanraakscherm van 7 duim. Apps en internet ontbreken evenmin en alle instrumenten zijn 100 procent digitaal.   

Lichtgewicht

De C4 Cactus moest goedkoop en licht zijn. Hij weegt ongeveer 200 kg minder dan een C4 berline, onder meer dankzij de achterruiten die niet naar beneden maar naar buiten toe openen (11 kg winst) of de neerklapbare achterbank uit één stuk (6 kg lichter). Heel wat onderdelen werden weggeplukt uit andere modellen. Zo herken je misschien de zijspiegels van de C-Elysée en stamt het aanraakscherm uit de Peugeot 308.

Met een gewicht van minder dan één ton volstaan kleine motoren. Citroën kiest voor driecilinder benzines (82 en 110 pk) en viercilinder diesels (92 en 100 pk). Veel dorst heeft deze cactus niet, de zuinigste diesel haalt 3,1 l/100 km (82 g CO2/km). Vierwielaandrijving staat niet op het programma.  

Kosten

De hamvraag blijft natuurlijk hoeveel deze leuke Citroën kost, een antwoord dat het Franse merk voorlopig schuldig moet blijven. De Belgische importeur werkt trouwens aan enkele alternatieve oplossingen zoals een maandelijks forfait of een prijs per kilometer voor de aankoop, de brandstof, het onderhoud en de verzekering. We zijn benieuwd …

Meer lezen over:

Over de auteur: Van den Bogaert Robin
Foto's ©: Manufacturer - Robin Van den Bogaert.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km