Citroën C5 Aircross: die andere Peugeot 3008

Enkele maanden na zijn lancering in China is de nieuwe SUV van Citroën in Europa gearriveerd. Hoewel hij verwant is met de Peugeot 3008 en Opel Grandland X wil de C5 Aircross zich onderscheiden met zijn Citroën-DNA.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 24 mei 2018

Het EMP2-platform van de PSA-groep doet ook dienst onder deze 4,5 meter lange Citroën. De C5 Aircross past daarmee tussen de Peugeot 3008 (4,45 meter) en de 5008 (4,64 meter). Hij maakt 580 liter aan kofferruimte vrij. Dat volume kan nog toenemen tot 720 liter dankzij drie afzonderlijke zetels die op rails verschuifbaar zijn.

Citroën-rijcomfort

Technisch onderscheidt de C5 Aircross zich van zijn PSA-neven door schokdempers met progressieve hydraulische druklagers. Die moet het rijcomfort van de hydropneumatische ophanging van weleer terug oproepen.

Personaliseerbaar

Esthetisch blijft de Europese versie van de C5 Aircross trouw aan zijn Chinese variant, die begin dit jaar werd voorgesteld. De nieuwe Citroën-designtaal met twee rijen lichtblokken vooraan is dus ook hier aanwezig. De C5 Aircross kan worden gepersonaliseerd met gekleurde elementen rond de mistlampen of de zijdelingse Airbumps. Citroën zegt dat er 30 combinaties mogelijk zijn.

Mobiel salon

Aan boord herkennen we dezelfde sfeer die Citroën in zijn recente modellen gebruikt. De voorzetels kunnen worden voorzien van een massagefunctie. De C5 Aircross introduceert het eerste volledig digitale instrumentenpaneel bij Citroën. Dat is 12,3 duim groot. Het touchscreen centraal op het dashboard is op zijn beurt 8 duim groot.

Plug-inhybride

In Europa komt de nieuwe C5 Aircross in de eerste plaats met de klassieke PureTech- en BlueHDi-motoren van de PSA-catalogus: de PureTech 130 en 180 en de BlueHDi 130 en 180. Citroën belooft een plug-inhybride voor 2019 met een volledig elektrisch rijbereik van 60 kilometer. Het zou de eerste Citroën-plugin uit de geschiedenis van het Franse merk zijn.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km