Citroën C8 : kleine opknapbeurt

  • Piette François
  • 04 januari 2008

De huidige trend bij de monovolumewagens bestaat er in om de afmetingen wat in te krimpen. We mogen wel niet vergeten dat dit segment jaren stand gehouden met enkele kleine en eenvoudige facelifts. Dat is nu ook het geval voor de C8. Dit model, dat oorspronkelijk door het leven ging als de Evasion, krijgt nu ook een opknapbeurt.

 

De C8 krijgt tegelijk een nieuwe HDi dieselmotor van 2.2 liter, 173 pk en roetfilter, en een handgeschakelde versnellingsbak met zes versnellingen. In de loop van 2008 zal het in sommige landen ook mogelijk zijn om deze motor aan een automatische versnellingsbak met 6 versnellingen te koppelen. Deze eerder zware motor met veel koppel (370 Nm vanaf 1.500 tr/min) is geen overbodige luxe om de zware C8 vlot aan het rijden te krijgen. Citroën laat weten dat hij gemiddeld zo’n 7.2 liter zal verbruiken en een uistoot van 191 gr CO2 per kilometer zal hebben. Deze nieuwe motor vult het huidige gamma aan dat zal bestaan uit een 2.0i 16V benzinemotor van 143 pk, beschikbaar met een handgeschakelde versnellingsbak met vijf versnellingen of een automaat met 4 versnellingen, en twee HDi dieselmotoren van 120 pk en 138 (met roetfilter), beide dieselmotoren maken gebruik van een handgeschakelde versnellingsbak met 6 versnellingen.

 

Waaraan kunnen we de nieuwe C8 dan herkennen? Wel, om te beginnen is er het voorsteven, dat neemt het nieuwe roosterdesign over en maakt hier en daar gebruik van chroom zoals aan de deurhendels. Het logo van Citroën werd ook groter gemaakt op de achterzijde en krijgt translucide achterlichten.

 

Binnenin zijn voortaan al deurpanelen, stuur, tapijten en afwerking van het dashboard in het zwart. De meest gebruikte hendels en instrumenten werden met een speciale verf bewerkt voor een aangenamer gevoel. Ook aan de binnenkant werd hier en daar chroom gebruikt zoals op de deurhendels en versnellingspook.

 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Citroën.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km