CO2-normen: constructeurs hangen zware boetes boven het hoofd

Twee experts hebben aan Frans president Macron uitgelegd welke boetes de autobouwers riskeren op te lopen als ze de uitstootnormen niet halen die voor 2020 zijn bepaald: 500 miljoen tot 1 miljard euro… per constructeur.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 18 februari 2019

Op vraag van Frans president Emmanuel Macron hebben Xavier Mosquet, specialist automobiel van het consultingbureau BCG, en Patrick Pelata, voormalig algemeen directeur van Renault, berekend hoeveel risico autobouwers lopen op een boete als gevolg van de door Europa vastgelegde CO2-uitstootnormen voor eind 2020.

95 g CO2/km

Ter herinnering: in 2013 kwam het Europees Parlement tot een akkoord met de Commissie rond de normen voor de gemiddelde CO2-uitstoot van personenwagens van autoconstructeurs. De Europese instellingen gaven de sector tot 31 december 2020 om hun gemiddelde CO2-uitstoot te reduceren tot 95 g/km per auto. Wie die norm niet haalt, riskeert een boete van 95 euro per gram te veel en per auto.

Volgens de berekeningen van de twee specialisten ligt de gemiddelde CO2-uitstoot per auto van het hele wagenpark op 118 g/km. Als de constructeurs verder doen zoals ze nu bezig zijn, dan zullen ze begin 2021 volgens Mosquet en Pelata boetes moeten betalen van 500 miljoen tot 1 miljard euro per constructeur.

Benzineprobleem

De dalende verkoopcijfers van dieselwagens helpen de constructeurs natuurlijk niet om de doelstellingen te halen. Veel zelfontbranders, die van nature minder CO2 uitstoten, zijn vervangen door benzinewagens met een hogere uitstoot. Hybrides, elektrische modellen en CNG-wagens hebben het nog altijd moeilijk om door te breken. 2019 en 2020 zullen daarom doorslaggevende jaren worden voor de constructeurs: niet alleen zullen ze meer geëlektrificeerde modellen moeten gaan aanbieden, maar ze zullen die ook massaal verkocht moeten krijgen om hun gemiddelde uitstoot gevoelig terug te kunnen schroeven.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km