Audi
Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.
Op vraag van Frans president Emmanuel Macron hebben Xavier Mosquet, specialist automobiel van het consultingbureau BCG, en Patrick Pelata, voormalig algemeen directeur van Renault, berekend hoeveel risico autobouwers lopen op een boete als gevolg van de door Europa vastgelegde CO2-uitstootnormen voor eind 2020.
95 g CO2/km
Ter herinnering: in 2013 kwam het Europees Parlement tot een akkoord met de Commissie rond de normen voor de gemiddelde CO2-uitstoot van personenwagens van autoconstructeurs. De Europese instellingen gaven de sector tot 31 december 2020 om hun gemiddelde CO2-uitstoot te reduceren tot 95 g/km per auto. Wie die norm niet haalt, riskeert een boete van 95 euro per gram te veel en per auto.
Volgens de berekeningen van de twee specialisten ligt de gemiddelde CO2-uitstoot per auto van het hele wagenpark op 118 g/km. Als de constructeurs verder doen zoals ze nu bezig zijn, dan zullen ze begin 2021 volgens Mosquet en Pelata boetes moeten betalen van 500 miljoen tot 1 miljard euro per constructeur.
Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.
De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.