CO2-normen: constructeurs hangen zware boetes boven het hoofd

Twee experts hebben aan Frans president Macron uitgelegd welke boetes de autobouwers riskeren op te lopen als ze de uitstootnormen niet halen die voor 2020 zijn bepaald: 500 miljoen tot 1 miljard euro… per constructeur.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 18 februari 2019

Op vraag van Frans president Emmanuel Macron hebben Xavier Mosquet, specialist automobiel van het consultingbureau BCG, en Patrick Pelata, voormalig algemeen directeur van Renault, berekend hoeveel risico autobouwers lopen op een boete als gevolg van de door Europa vastgelegde CO2-uitstootnormen voor eind 2020.

95 g CO2/km

Ter herinnering: in 2013 kwam het Europees Parlement tot een akkoord met de Commissie rond de normen voor de gemiddelde CO2-uitstoot van personenwagens van autoconstructeurs. De Europese instellingen gaven de sector tot 31 december 2020 om hun gemiddelde CO2-uitstoot te reduceren tot 95 g/km per auto. Wie die norm niet haalt, riskeert een boete van 95 euro per gram te veel en per auto.

Volgens de berekeningen van de twee specialisten ligt de gemiddelde CO2-uitstoot per auto van het hele wagenpark op 118 g/km. Als de constructeurs verder doen zoals ze nu bezig zijn, dan zullen ze begin 2021 volgens Mosquet en Pelata boetes moeten betalen van 500 miljoen tot 1 miljard euro per constructeur.

Benzineprobleem

De dalende verkoopcijfers van dieselwagens helpen de constructeurs natuurlijk niet om de doelstellingen te halen. Veel zelfontbranders, die van nature minder CO2 uitstoten, zijn vervangen door benzinewagens met een hogere uitstoot. Hybrides, elektrische modellen en CNG-wagens hebben het nog altijd moeilijk om door te breken. 2019 en 2020 zullen daarom doorslaggevende jaren worden voor de constructeurs: niet alleen zullen ze meer geëlektrificeerde modellen moeten gaan aanbieden, maar ze zullen die ook massaal verkocht moeten krijgen om hun gemiddelde uitstoot gevoelig terug te kunnen schroeven.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km