Hyundai
Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!
Op vraag van Frans president Emmanuel Macron hebben Xavier Mosquet, specialist automobiel van het consultingbureau BCG, en Patrick Pelata, voormalig algemeen directeur van Renault, berekend hoeveel risico autobouwers lopen op een boete als gevolg van de door Europa vastgelegde CO2-uitstootnormen voor eind 2020.
95 g CO2/km
Ter herinnering: in 2013 kwam het Europees Parlement tot een akkoord met de Commissie rond de normen voor de gemiddelde CO2-uitstoot van personenwagens van autoconstructeurs. De Europese instellingen gaven de sector tot 31 december 2020 om hun gemiddelde CO2-uitstoot te reduceren tot 95 g/km per auto. Wie die norm niet haalt, riskeert een boete van 95 euro per gram te veel en per auto.
Volgens de berekeningen van de twee specialisten ligt de gemiddelde CO2-uitstoot per auto van het hele wagenpark op 118 g/km. Als de constructeurs verder doen zoals ze nu bezig zijn, dan zullen ze begin 2021 volgens Mosquet en Pelata boetes moeten betalen van 500 miljoen tot 1 miljard euro per constructeur.
Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!
De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.
De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!