Daihustu Copen : de kleine sportieveling eindelijk met een stuur aan de juiste kant

  • Piette François
  • 25 september 2005
Kijk goed naar bijgevoegde foto, ziet U iets bijzonder? Het stuur staat aan de linker kant! En dan? Wel, de Copen was enkel beschikbaar met het stuur rechts, zoals in Japan. Niet enkel het stuur wordt nu, voor deze “Europese” versie, aan de juiste kant geplaatst, we krijgen er een 1.3 liter motor bovenop, bijna het dubbele van de vorige versie. De Copen was al een plezierige wagen, nu wordt hij ook nog sportief, inderdaad, de 1.3 DVVT verschaft 85 pk (64 Kw) voor de 1040 kg lichte coupé-cabrio. De vorige versie van 659 cm³ en 68 pk was uitgerust met een turbo, nu gaat het om een atmosferische krachtbron. De 1298 cm³ DOHC viercilinder in lijn en variabele luchtkleppen verschaffen genoeg adem aan de Copen om er een kleine sportieve roadster van te maken, daarenboven wordt het verbruik beperkt tot gemiddeld 6 liter. Intelligente katalysator De voornaamste innovatie bevindt zich in de uitlaat. Inderdaad, de Copen wijdt een katalysator in dat zelfregeneratie van edelmetalen toelaat. In principe worden de metalen, die gebruikt worden in de katalysator, zoals palladium, platinium en rhodium, beschadigd bij het gebruik. Palladium is het meest kwetsbaar, vooral wanneer het om temperatuurverschillen gaat. Zonder in de details te gaan, kunnen we stellen dat het gebruik van een keramisch kristal “pérovskite” de palladium deeltjes opvangt om dit metaal te regenereren. Recaro De tweezit Copen bevestigt zijn karakter met Recaro sportzetels en een Momo stuurwiel. De designers hebben de symmetrische lijn behouden, die zich uit in de vorm van een druppel en een laag zwaartepunt. De onderdelen van het koetswerk zijn nog steeds even rond en sympathiek. ZZ Naast deze Copen, stelde Daihatsu in Frankfurt ook de ZZ voor. Een duidelijk meer gespierde versie, deze Copen ZZ wordt 110 mm langer en komt uit op 3550 mm. Ook qua hoogte komt er 125 mm bij ten opzichte van de oorspronkelijke Copen. Deze robuuste lijnen, motorkap en verbrede flanken worden aangedreven door een motorblok van 1495cm³ van 105 pk en een koppel van 140 Nm. Alhoewel de Copen ZZ groter is weegt hij slechts 880 kg. Dit brengt ons dus op minder dan 9 kg per pk met de 1.5 DVVT en een handgeschakelde versnellingsbak met vijf versnellingen. Niet slecht … . Ook komt er nog een spoiler bij achteraan en werd de ophanging herdacht. Daihatsu wil zo “zonder beperkingen het rijplezier garanderen”.

Bron : Daihatsu

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km