De 10 grootste ergernissen op de weg

Middenvakrijders, chauffeurs die geen richtingaanwijzer gebruiken of agressieve chauffeurs: we ergeren er ons allemaal aan. Dit zijn volgens Touring onze tien grootste ergernissen op de weg.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 03 december 2018

Touring hield de rondvraag bij 1.200 mensen en stelde vast dat we ons het meest ergeren aan iemand die zijn richtingaanwijzers niet gebruikt (41 procent). “Geen richting aangeven wanneer je van rijstrook wisselt of stopt is al een gewoonte sinds de uitvinding van de richtingaawijzer”, zegt Touring.

Gehaaste chauffeurs

Met krachtig remmen en optrekken en obscene gebaren werken agressieve chauffeurs zowat een derde van de respondenten op de zenuwen. Hardnekkige middenvakrijders vervolledigen de top 3. Wie onnodig op het middenvak blijft hangen riskeert een boete van 58 euro en irriteert 31 procent van de respondenten.

Onaangepaste snelheid en bumperkleven worden ook maar matig geapprecieerd. Een kruispunt blokkeren, andere weggebruikers de pas afsnijden, dubbel parkeren en door het rood rijden maken het lijstje af.

De volledige top 10:

1. Geen richtingaanwijzer gebruiken: 41%

2. Agressief rijden: 33%

3. Middenvakrijden: 31%

4. Onaangepaste snelheid: 29%

5. Bumperkleven: 24%

6. Een kruispunt vastzetten: 21%

7. Andere weggebruikers de pas afsnijden: 17%

8. Dubbel parkeren: 11%

9. Door het rood rijden: 8%

10. Controles tijdens de spitsuren: 2%

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Source ©: Touring.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km