BMW
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
Toen Citroën aan het eind van de jaren ’60 Maserati overnam, bestelde het een nieuwe zescilindermotor. Deze V6, die in recordtijd werd ontwikkeld, was een V8 waar twee cilinders waren afgehaald. De blokhoek van 90 graden was niet ideaal, maar vooral de distributie bleek heel delicaat.
Begin de jaren ’80, toen Maserati in de portefeuille van De Tomaso zat, haalde het deze motor weer uit het schap in een versie van 2,0 liter en schroefde het er in wereldpremière twee turbo’s op. Het resultaat was zowel woest als… fragiel en het zou het merk jaren kosten om de motor enigszins betrouwbaar te krijgen.
2. V6 PRV
Dit is de enige motor in deze lijst die zeer robuust was, zoveel moeten we hem wel nageven. Maar waar struikelen we dan over? Een rauwe loop (hoek van 90 graden), een buitenmatige dorst, een weinig opwindende stem en een teleurstellend specifiek vermogen. In een gezapige grote berline passeert dat allemaal nog, maar niet meer in een… De Lorean.
3. Oldsmobile V6-Diesel
Aan het eind van de jaren ’70 begon de dieselmotor Amerikaanse constructeurs te verleiden door zijn zuinige karakter. Oldsmobile maakte er twee, een V6 en een V8, die allebei niet bepaald uitblinkers waren. De liefst 4,3 liter grote V6 ontwikkelde met moeite… 85 pk en had te lijden onder de lage kwaliteit van de diesel aan de pomp in zijn tijd. De constante pannes waren dodelijk voor het merkimago.
4. Ford Vulcan-V6
Deze V6 lag onder de motorkap van de eerste generatie van de Probe. De verleidelijke lijn van deze coupé verborg echter geen wonderkind: uit zijn cilinderinhoud van 3 liter haalde deze zescilinder nooit meer dan… 155 pk.
5. GM LE2
De LE2 was de eerste V6 met een blokhoek van 60 graden bij GM en dreef heel wat modellen van de reus aan, van de Buick Skylark over de Pontiac Phoenix, Oldsmobile Omega tot de Chevrolet Citation en nog veel meer. Al die modellen zijn bij ons onbekend, maar ze werden allemaal aangedreven door de 2,8-liter. Had je gezien de cilinderinhoud een vermogen van zo’n 200 pk verwacht? Niet helemaal: reken op 115 paardjes…Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...