De Belgische wegen: veiliger dan ooit?

Het aantal dodelijke ongevallen in België daalt aanzienlijk. In het eerste half jaar van 2018 kwamen er 14 procent minder mensen om in het verkeer. Toch neemt het aantal ongevallen niet af.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 17 september 2018

Volgens de cijfers van de meest recente barometer van de verkeersveiligheid van het Vias Institute daalde het aantal doden in het verkeer in de eerste helft van 2018 met 13,6 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. “Nooit registreerden we zo weinig slachtoffers”, zegt Vias. Het aantal ongevallen bleef begin dit jaar weliswaar stabiel, met een daling van amper 0,6 procent ten opzichte van begin vorig jaar.

Minder dan 420 doden

Vergeleken met vorig jaar is het aantal “doden ter plekke” gedaald van 221 naar 191 begin dit jaar. Het aantal gewonden is eveneens gezakt, van 23.865 naar 23.458 (-1,7 procent). “Ik ben uiteraard tevreden dat het aantal verkeersslachtoffers nog nooit zo laag lag”, zegt federaal minister van Mobiliteit François Bellot. “De daling brengt ons dichter bij ons doel van maximum 420 verkeersslachtoffers tegen 2020. Laat ons hopen dat de strengere maatregelen tegen verkeersrecidivisten binnenkort hun vruchten afwerpen zodat de cijfers verder dalen.”

Geen daling in Brussel

Zowel in Vlaanderen (-11 procent) als Wallonië (-18 procent) zakte het aantal doden stevig. In de eerste helft van 2018 werden er in Vlaanderen 95 doden ter plekke geteld, in Wallonië 89. In Brussel was er echter een lichte stijging vergeleken met 2017: van 6 naar 7.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Source ©: Vias.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km