De BMW 3 Reeks jaargang 2002.

  • Piette François
  • 29 juni 2001
Nieuwe en uitgesproken sportieve afstelling van het onderstel. Duidelijk uiterlijk onderscheid tussen berline en touring. Nieuwe modellen, nieuwe benzine- en dieselmotoren. De klassieke kwaliteiten van de 3 Reeks op hun best. Met een hele reeks nieuwigheden zet de BMW 3 Reeks zijn briljante carrière in het modeljaar 2002 verder. De verregaande herstyling van de modellen van de 3 Reeks zal de verschillen tussen de diverse modelvarianten van deze reeks sterker benadrukken. Dat begint met de 3 Reeks compact. Ook de berline en de touring krijgen een nieuwe snuit aangemeten, die nog meer kracht en tegenwoordigheid uitstraalt, waardoor ze zich nog duidelijker onderscheiden van de coupé en de cabrio. Bovendien krijgen alle versies van de 3 Reeks voortaan de nieuwe en uitgesproken sportieve afstelling van het onderstel en de stuurinrichting, die al bij de lancering van de compact en van de in april uitgebrachte modellen 330i/Ci furore heeft gemaakt. Deze afstelling wordt door specialisten terzake al zonder meer gedoodverfd als de nieuwe norm in zijn segment. De 3 Reeks kleeft bijna letterlijk aan de weg: op bochtige wegen lijkt de BMW 3 Reeks verzot te zijn op bochten, terwijl hij in rechte lijn wel door een laserstraal geleid lijkt te worden. Voor de jaargang 2002 bereiken de klassieke deugden van de BMW 3 Reeks - sportiviteit en handelbaarheid - die in de jaren zestig met de komst van de 02-reeks het levenslicht zagen, hun hoogtepunt. De sportieve gerichtheid die aan de basis ligt van de BMW 3 Reeks komt nogmaals tot uiting in de mogelijkheid te schakelen als in de Formule 1: op de berlines en coupés 330i en 325i laat de optionele sequëntiële versnellingsbak ook schakelen toe door middel van hendeltjes op het stuurwiel, waardoor sportief ingestelde bestuurders van een 3 Reeks een nieuwe dimensie in autodynamiek kunnen ontdekken. Ook op motorisch vlak is er heel wat nieuws. De tweeliterversie van de nieuwe generatie viercilinder Valvetronic motoren (met veel punch: 100 kW/136 pk, 200 Nm) drijft voortaan de 318i, de 318ti compact, de 318Ci coupé en de gloednieuwe 318Ci cabrio aan. Deze motor is een flinke stap voorwaarts in de veralgemening van het Valvetronic-systeem in het volledige BMW-gamma, een vooral, met betrekking tot het verbruik, revolutionaire techniek die een essentiële bijdrage levert in de verwezenlijking van de doelstellingen inzake CO2-uitstoot. Het spreekt vanzelf dat bij zoveel technologische vernieuwing bij de benzinemotoren, de dieselmotoren niet mochten achterblijven. De volledig herziene viercilinder dieselmotor van de 320d berline en touring en van de 320td compact ontwikkelt voortaan een vermogen van 110 kW (150 pk) en een koppel van 330 Nm. De berline 318d met zijn 85 kW (115 pk) en 265 Nm, is een nieuwe versie die het gamma komt verrijken. Het geheel van de nieuwe motoren verzekert het BMW-gamma van de 3 Reeks van de typische hoogstaande prestaties, terwijl het brandstofverbruik een laag peil bereikt dat door de concurrentie niet geëvenaard wordt. De berline 318i, bijvoorbeeld, neemt volgens de Europese rijcyclus genoegen met 7,2 l/100 km en geeft daarmee blijk van een uitzonderlijke zuinigheid; de 320d, van zijn kant, heeft al genoeg aan 5,5 l/100 km. De prijzen en meer technische details zullen kort voor de commerciële lancering, in de maand september, bekendgemaakt worden. www.bmw.be
BMW
Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km