De nieuwe 7 Reeks.

  • Piette François
  • 27 juli 2001
Bij schepen noemt men het hydrodynamiek. Bij auto's aerodynamiek. De vereisten zijn echter dezelfde: symmetrie en vloeiende lijnen zijn in beide gevallen noodzakelijk. Hydrodynamische vormen spreken vooral aan door hun grote mate van functionaliteit. Als het gaat om aerodynamische vormen komt daar een gevoelsfactor bij. Wanneer er namelijk uit metaal een voorwerp ontstaat, zijn de reacties altijd emotioneel. En wanneer men op de ene vorm wezenlijk emotioneler reageert dan op andere wordt het object zo bijzonder dat het gebruik ervan de uitdrukking van het meest individuele gevoel wordt. En steeds opnieuw definieert. Van Antoine de Saint-Exupéry stamt de uitspraak: "Men moet van iedereen dat verlangen waartoe hij in staat is." Van de nieuwe BMW 7-serie mag u het schier onmogelijke verlangen: uitgerust met de nieuwe V8-motoren met dubbel-VANOS en VALVETRONIC, met de wereldwijd eerste 6-traps-versnellingsbak in de standaarduitvoering en optioneel met het actieve chassissysteem Dynamic drive, wacht u een auto die aan alle eisen voor ultiem rijplezier op een speelse manier voldoet. De nieuwe rijcultuur van de BMW 7-serie is gebaseerd op verschillende innovatieve technologie‘n: het chassis is geheel uit aluminium opgetrokken en is met Dynamic Drive leverbaar: in de voor- en achteras worden zogenaamde actieve stabilisatoren geïntegreerd die een optimale besturing garanderen. De uitermate rustige rij-eigenschappen worden ook door de passagiers opgemerkt. Niet alleen het rijden maar ook lezen of werken in de auto wordt door Dynamic Drive veel aangenamer. In de nieuwe 7-serie biedt BMW als eerste fabrikant standaard de automatische 6-traps-versnellingsbak met elektrische schakeling aan. De grotere fuseepenhoek en de extra tussentrap verbeteren de dynamische en de verbruikswaarden. Ondersteund door dit innovatieve aandrijfconcept kunnen uitstekende rijprestaties worden behaald. De BMW 735i met 272pk en de BMW 745i met 333 pk accelereren van 0 op 100 km/uur in slechts 7,5 resp. 6,3 seconden. Verheugt u zich op het nieuwe schakelen in de BMW 7-serie. De elektrische schakeling in de nieuwe BMW 7-serie garandeert een onvergelijkbaar bedieningscomfort. De automatische 6-traps-versnellingsbak met geïntegreerde Shift-by-Wire technologie wordt bediend via een nieuw ontwikkelde versnellingshendel aan het stuurwiel resp. boven de Steptronic-toetsen in het stuurwiel. Hierdoor kunt u in de nieuwe BMW 7-serie Formule 1 technologie in het dagelijks leven inzetten - en u kunt zich op iedere nieuwe versnelling verheugen. Cockpits van auto's werden tot nu toe volgens geometrische factoren ontwikkeld. Bij de vormgeving van de nieuwe BMW 7 Reeks werd de voorkeur gegeven aan fysiologische en psychologische factoren. De op de bestuurder georiënteerde cockpit veranderde hierdoor in een op de intuïtie georiënteerde cockpit. De bestuurder en bijrijder kunnen hierdoor alle functies makkelijker bedienen en hebben meer mogelijkheden qua vormgeving: iDrive is ook een design-concept wat u op prijs zult stellen als u in de nieuwe BMW 7 Reeks gaat zitten. Sommige bestuurders willen alles wat aan informatie beschikbaar is permanent weten. Anderen willen dat niet. Goed dat u deze keuze kunt maken: de opbouw van het Info display voorziet in uw behoefte en maakt het mogelijk de permanente informatie tot het wettelijk voorgeschreven minimum te beperken. U kunt natuurlijk ook alle aanwijzingen in een uitstekende kwaliteit zien. Dit is mogelijk door de koppeling van mechanische wijzers met LCD-displays. Navigatie-aanwijzingen, afstandcontrole, traptempomaat-instellingen, statusinformatie en nog veel meer : u kunt alles zien wanneer u dat wenst. De nieuwe BMW 7 Reeks is niet alleen uniek wanneer hij rijdt maar ook wanneer hij stilstaat: de nieuwe elektromechanische parkeerrem verhindert het wegrollen en kan op twee manieren worden bediend : manueel door het aanraken van de toets of automatisch door het activeren van Automatic hold. Wanneer de motor uit is, zet een elektromechanisme de parkeerrem op de achterwielen in werking. Wanneer de motor loopt, werkt een remhydraulica op de schijfremmen van de voor- en achterwielen. Deze 7-Reeks zal vanaf een basisprijs van +/- 2.700.000 bf (66931,25 euro) van start gaan.
Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km