De wedergeboorte van Lancia is begonnen

De toekomst van het Italiaanse merk geeft zich beetje bij beetje bloot.

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 28 november 2022
  • Sector
  • 4.194 weergaven

De 'Lancia Design Day' is het eerste grote evenement dat de Italiaanse autobouwer (nu eigendom van de Frans-Italiaanse groep Stellantis) organiseert om meer te onthullen over zijn toekomst. Lancia, dat in 1906 opgericht werd in Turijn, beleefde zijn hoogdagen tussen de twee Wereldoorlogen en in de jaren vijftig en zestig, voordat het geleidelijk aan bergaf ging. Op het hoogtepunt van zijn geschiedenis had het merk geen reden om zich te moeten schamen voor concurrenten als Ferrari of Alfa Romeo.

Nieuw logo, nieuwe stijl

Stellantis besefte echter dat het één van de kroonjuwelen van het auto-erfgoed in handen had en dat het opportuun was om het merk nieuw leven in te blazen, en meteen ook het imago af te stoffen. Lancia wordt onderdeel van de 'premium'-divisie van het concern, naast onder andere Alfa Romeo. De eerste fase van deze wedergeboorte is een nieuw logo in de nieuwe 'Pu+Ra Design' vormtaal, kort voor Puur en Radicaal. Dit zal "het ontwerp van Lancia voor de komende 100 jaar bepalen" (ja, dat lees je goed!). In zijn 116-jarige geschiedenis heeft Lancia slechts zeven verschillende logo's gehad. Het nieuwste, geïnspireerd door het logo uit 1957 dat de legendarische Flaminia sierde, werd onthuld op 28 november. Het bevat alle kenmerkende elementen van het historische logo, met het wiel, de vlag, het schild en de lans. Het logo is bedoeld om het nieuwe Lancia te belichamen en tegelijkertijd de intrede van het merk in het tijdperk de elektrische mobiliteit te symboliseren. In 2028 zal Lancia immers 100% elektrisch zijn!

Een design dat tijdloos moet zijn

En wat design betreft, wat staat ons de komende 100 jaar op dat vlak te wachten? Hier zegt Lancia dat het zal kiezen voor een duurzaam, uniek ontwerp dat de tand des tijds zal doorstaan (bijna) zonder te dateren. De zachte, pure en sensuele vormen van de Aurelia en Flaminia moeten terug te vinden zijn in toekomstige modellen, gecombineerd met een modernere en radicalere interpretatie van eenvoud, geïnspireerd door de stijl van meubels (Cassina is betrokken bij het ontwerp van toekomstige interieurs), architectuur en mode, en niet te vergeten de sportieve geschiedenis van het merk, belichaamd door de Stratos en Delta. Om een idee te krijgen van wat de toekomst brengt, heeft Lancia een driedimensionale vorm gecreëerd, met de naam 'Pu+Ra Zero', die de essentie van het nieuwe design van het merk bevat. De nieuwe modellen krijgen een T-vormige grille die met drie lichtstralen aangepast moet zijn aan de hedendaagse smaak.

De Ypsilon om mee te beginnen

Om de markt weer te kunnen veroveren zal Lancia een stappenplan volgen dat simpelweg 'Renaissance' heet. Een tienjarig strategisch plan dat de lancering van drie nieuwe modellen omvat (één om de twee jaar vanaf 2024). Er wordt gestart met de Ypsilon, die zowel in elektrische als in benzineversie zal worden aangeboden, en waarvan de concept car begin volgend jaar wordt onthuld. Die zal worden gevolgd door de Aurelia in 2026 (een SUV met een aflopende daklijn) en vervolgens de Delta in 2028 (een compacte auto die zijn platform zou kunnen delen met vooral de Opel Astra en DS4). Zowel de Aurelia als de Delta zullen 100% elektrisch zijn.

Tenslotte geeft Lancia aan dat het vertegenwoordigd zal worden door een honderdtal dealers in een zestigtal grote steden in Europa, terwijl het streeft naar 50 % online verkoop.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: Stellantis.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Deze avontuurlijke Nissan Ariya ziet er beestig uit

Deze avontuurlijke Nissan Ariya ziet er beestig uit

Hij zal gebruikt worden bij een expeditie van de Noord- naar de Zuidpool

AC Schnitzer pompt 610 pk en 750 Nm in de M3 Touring!

AC Schnitzer pompt 610 pk en 750 Nm in de M3 Touring!

Genoeg om een paar plaatsen te klimmen in de lijst van snelste breaks...

Porsche restaureerde de 959 van Jacky Ickx

Porsche restaureerde de 959 van Jacky Ickx

Nu Porsche zijn 75ste verjaardag viert, besloot het merk om een nieuw leven te geven aan de 959 die in 1986 na 14.000 km tweede finishte in de Parijs-Dakar-rally.

Ford: een patent op... ingebouwde drones?

Ford: een patent op... ingebouwde drones?

Onderzoekers van het merk denken aan concepten om de veiligheid te verbeteren en zelfs leveringen onderweg mogelijk te maken!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 28.990
2021
32.000 km

Benzine, Manueel

€ 6.999
2014
214.750 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km