Deze Amerikaanse slee rijdt (ook) op diesel

Zo kunnen West Coast Rappers ook wat zuiniger naar hun volgende drive-by-shooting rijden.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 05 februari 2020
  • Lancering

Rappers en andere patsers in heel Noord-Amerika lachen deze dagen hun gouden tanden bloot, want Cadillac heeft zopas zijn nieuwe Escalade onthuld. Al sinds 1999 staat dit gevaarte synoniem voor alle overdaad waar wij hier in Europa de Verenigde Staten soms mee associëren, en deze nieuwkomer doet geen poging om het subtieler aan te pakken. Op een ladderchassis monteert Cadillac als vanouds een 5,3 meter lang koetswerk vol chroom en allerlei details die zijn stoerheidsgehalte moeten opkrikken, zoals een gigantisch radiatorrooster, elektrisch uitklappende treeplanken en velgen van 22 duim. Het gevaarte heeft drie stoelenrijen met overal voldoende beenruimte én daarnaast nog eens 772 liter koffer. Als je de twee achterste rijen neerklapt, dan heb je liefst 3 kubieke meter stouwruimte. Omdat in America everything bigger is, is dit echter maar de basisversie. Er is als optie ook de Escalade ESV, die nog eens 40 centimeter langer is en nog meer been- en kofferruimte biedt. Als bestuurder kijk je op een gigantisch scherm van 38 duim, dat in drie stukken is opgedeeld.

Diesel

Onder de motorkap ligt uiteraard een vette V8 van 6,2 liter, die hier 426 pk en 623 Nm ontwikkelt. Verrassend nieuws is echter dat Cadillac de Escalade voor het eerst ook aanbiedt met een 3.0-zescilinder-in-lijn van 281 pk en (eveneens) 623 Nm die op diesel loopt. Beide motoren zijn gekoppeld aan een tientrapsautomaat. Daarmee zal dit gevaarte behoorlijk goed presteren in een rechte lijn, maar ondanks MagneRide-schokdempers en luchtveren zullen bochten minder zijn ding zijn. Vorige generaties Escalade waren meestal ook in Europa verkrijgbaar en de dieselmotor suggereert dat dat ook nu het geval zal zijn, al is nog niets officieel bevestigd.

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km