Aston Martin
De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!
Het Duitse Mahle, een ontwikkelingsbedrijf en toeleverancier voor de auto-industrie, heeft een extreem efficiënte elektromotor zonder magneten ontwikkeld. Vandaag kunnen we elektromotoren voor automobiele toepassingen ruwweg onderverdelen in twee groepen: met permanente magneet en met een elektromagneet (inductiemotor).
Motoren met permanente magneet zijn efficiënter en springen dus zuiniger met stroom om dan inductiemotoren, maar ze zijn duurder en meer belastend voor het milieu omdat zeldzame grondstoffen nodig zijn voor de magneten. Het revolutionaire van de motor van Mahle is dat hij geen magneten vereist, maar tegelijk efficiënter is dan alle gekende elektromotoren voor auto’s, met een rendement van meer dan 96 procent. Sterker nog: enkel de motoren van het Formula E zijn nog efficiënter. Mahle slaagt er met andere woorden in om de voordelen van een inductiemotor te combineren van een motor met permanente magneet zonder de nadelen ervan.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!
De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!
Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.