Deze elektromotor is revolutionair!

Hij slaagt erin om het beste van twee werelden te combineren.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 18 mei 2021
  • Elektrisch

Het Duitse Mahle, een ontwikkelingsbedrijf en toeleverancier voor de auto-industrie, heeft een extreem efficiënte elektromotor zonder magneten ontwikkeld. Vandaag kunnen we elektromotoren voor automobiele toepassingen ruwweg onderverdelen in twee groepen: met permanente magneet en met een elektromagneet (inductiemotor).

Rendement of kostprijs

Motoren met permanente magneet zijn efficiënter en springen dus zuiniger met stroom om dan inductiemotoren, maar ze zijn duurder en meer belastend voor het milieu omdat zeldzame grondstoffen nodig zijn voor de magneten. Het revolutionaire van de motor van Mahle is dat hij geen magneten vereist, maar tegelijk efficiënter is dan alle gekende elektromotoren voor auto’s, met een rendement van meer dan 96 procent. Sterker nog: enkel de motoren van het Formula E zijn nog efficiënter. Mahle slaagt er met andere woorden in om de voordelen van een inductiemotor te combineren van een motor met permanente magneet zonder de nadelen ervan.

Onderhoudsvrij

Omdat de motor zijn stroom bovendien draad- en contactloos doorgeeft aan de koperwikkels van de stator, treedt er geen slijtage op en is hij volledig onderhoudsvrij. De motor is geschikt voor allerlei toepassingen, van kleine stadswagens tot bedrijfsvoertuigen. Wanneer hij productierijp is, wil Mahle nog niet vertellen.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.
Foto's ©: Mahle. Source ©: Mahle.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km