Deze heerlijk nostalgische Aston Martin Victor is helaas een uniek stuk…

Mechanisch gezien is hij gebaseerd op twee iconen van het merk: de One-77 en de Vulcan. En het design knipoogt naar de V8 Vantage uit de jaren 1980.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 07 september 2020
  • Lancering

Op de Elegantiewedstrijd van Hampton Court Palace heeft Q, de personaliseringsafdeling van Aston Martin, de Victor voorgesteld, een ultramoderne GT met een nostalgisch design. Het magazine Classic Driver mocht een fotoreportage maken van de creatie – maar ermee rijden was uitgesloten. Het uiterlijk van de Victor knipoogt heel expliciet naar de V8 Vantage uit de jaren 1980 en naar de DBS V8 RHAM/1 waarmee het merk in 1977 aan de 24 Uur van Le Mans deelnam. Maar het nostalgische uiterlijk weerhoudt dit beest er niet van om onderhuids met de modernste techniek uit te pakken. Volgens Aston Martin combineert de Victor de beste technisch elementen van de exclusieve GT One-77 en de hypercar Vulcan. Van de eerste heeft hij de 7.3-V12 geleend, die door Cosworth onder handen is genomen om hem nog wat krachtiger te maken, want hij gaat van 750 pk en 750 Nm naar 836 pk en 821 Nm. De twaalfcilinder is aan de achteras gekoppeld via een manuele versnellingsbak, waardoor dit de krachtigste handgeschakelde Aston Martin uit de geschiedenis is.

Koplampen van Ebay

De carbon structuur komt ook van de One-77, maar omdat ook het koetswerk volledig in koolstofvezel is gemaakt, weegt de Victor nog minder. De zesvoudig verstelbare veren en dempers komen van de Vulcan, net zoals het F1-achtige stuurwiel. De Victor is speciaal op bestelling van een klant gemaakt die er 2,7 miljoen dollar (zo’n 2,3 miljoen euro) voor neertelt. Wil je toch een stukje van deze one-off op je eigen auto? De Amerikaanse website The Drive ontdekte door in te zoomen op de foto’s dat de koplampen van Wipac komen. Ze worden vaak door tuners van klassieke offroaders gebruikt en zijn voor ruwweg 500 euro te vinden op eBay…

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.
Foto's ©: Aston Martin / Twitter.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km