Deze Rodin FZero lacht met F1-bolides

En in tegenstelling tot wat zijn naam doet vermoeden, is hij niet elektrisch.

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 11 augustus 2022
  • Straf

Beginnen doen we met het slechte nieuws: de FZero van het Nieuw-Zeelandse Rodin is niet gehomologeerd voor gebruik op de weg. Bovendien draagt hij ongetwijfeld een prijskaartje dat je naar adem doet happen. Maar verder is er alleen maar goed nieuws voor miljonairs die op zoek zijn naar een circuitspeeltje om iedereen achter zich te laten.

Hyper-hybride

Dat zal echter wel tijdens track days moeten gebeuren of op een privécircuit, want de FZero is niet ontwikkeld om te passen in een bestaande raceklasse. Dat betekent anderzijds ook dat er geen restricties zijn en dat Rodin vrij spel had om zijn doel te bereiken: van de FZero de snelste auto op eender welk circuit te maken.

Het meest in het oog springende cijfer in het persbericht van Rodin Cars over de lancering van de FZero is het vermogen: 1.167 pk! Een monstervermogen, al zijn er de laatste tijd wel meer elektrische bolides die door middel van motoren op elk van hun wielen gelijkaardige pk’s aankondigen… alleen is de Fzero geen elektrische auto. Hij is uitgerust met een 4 liter grote V10 met daarop twee turbo’s geschroefd. En alsof de 1.000 pk die dat oplevert nog niet genoeg was, zorgt de toevoeging van een 130 kW sterke elektromotor voor een extra push in deze hyper-hybride.

Lichtgewicht

De V10 is met een gewicht van 132 kg bovendien één van de lichtste tiencilinders ooit gemaakt. En om het totaalgewicht van de FZero te beperken, werd het omhulsel van de versnellingsbak 3D geprint in titanium en zet de acht versnellingen tellende unit amper 66 kg op de weegschaal. Dat alles zorgt samen met het gebruik van de lichtst mogelijke materialen voor een pluimgewicht van minder dan 700 kg, of een vermogens-gewichtsverhouding van 1.662 pk per ton!

Over de prestaties van zijn bolide is Rodin eerder vaag, met enkel een topsnelheid van “meer dan 360 km/u” die vermeld wordt. Alles hangt dan ook af van de wensen van de klant, die de specificaties volledig kan bepalen in functie van zijn rijstijl of favoriete circuit. Rodin is van plan om vanaf 2023 slechts 27 exemplaren te bouwen en de gelukkige kopers krijgen een rijopleiding op het privécircuit van het merk om er zeker van te zijn dat ze het volledige potentieel kunnen benutten.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.
Foto's ©: Rodin Cars.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km