Deze Rodin FZero lacht met F1-bolides

En in tegenstelling tot wat zijn naam doet vermoeden, is hij niet elektrisch.

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 11 augustus 2022
  • Straf
  • 4.449 weergaven

Beginnen doen we met het slechte nieuws: de FZero van het Nieuw-Zeelandse Rodin is niet gehomologeerd voor gebruik op de weg. Bovendien draagt hij ongetwijfeld een prijskaartje dat je naar adem doet happen. Maar verder is er alleen maar goed nieuws voor miljonairs die op zoek zijn naar een circuitspeeltje om iedereen achter zich te laten.

Hyper-hybride

Dat zal echter wel tijdens track days moeten gebeuren of op een privécircuit, want de FZero is niet ontwikkeld om te passen in een bestaande raceklasse. Dat betekent anderzijds ook dat er geen restricties zijn en dat Rodin vrij spel had om zijn doel te bereiken: van de FZero de snelste auto op eender welk circuit te maken.

Het meest in het oog springende cijfer in het persbericht van Rodin Cars over de lancering van de FZero is het vermogen: 1.167 pk! Een monstervermogen, al zijn er de laatste tijd wel meer elektrische bolides die door middel van motoren op elk van hun wielen gelijkaardige pk’s aankondigen… alleen is de Fzero geen elektrische auto. Hij is uitgerust met een 4 liter grote V10 met daarop twee turbo’s geschroefd. En alsof de 1.000 pk die dat oplevert nog niet genoeg was, zorgt de toevoeging van een 130 kW sterke elektromotor voor een extra push in deze hyper-hybride.

Lichtgewicht

De V10 is met een gewicht van 132 kg bovendien één van de lichtste tiencilinders ooit gemaakt. En om het totaalgewicht van de FZero te beperken, werd het omhulsel van de versnellingsbak 3D geprint in titanium en zet de acht versnellingen tellende unit amper 66 kg op de weegschaal. Dat alles zorgt samen met het gebruik van de lichtst mogelijke materialen voor een pluimgewicht van minder dan 700 kg, of een vermogens-gewichtsverhouding van 1.662 pk per ton!

Over de prestaties van zijn bolide is Rodin eerder vaag, met enkel een topsnelheid van “meer dan 360 km/u” die vermeld wordt. Alles hangt dan ook af van de wensen van de klant, die de specificaties volledig kan bepalen in functie van zijn rijstijl of favoriete circuit. Rodin is van plan om vanaf 2023 slechts 27 exemplaren te bouwen en de gelukkige kopers krijgen een rijopleiding op het privécircuit van het merk om er zeker van te zijn dat ze het volledige potentieel kunnen benutten.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Alpine A110 R Fernando Alonso, door hem zelf afgesteld

Alpine A110 R Fernando Alonso, door hem zelf afgesteld

De wereldkampioen Formule 1 heeft zijn eigen ‘touch’ gegeven aan de meest radicale A110.

Van deze Ford GT LM Edition zullen er slechts 20 gebouwd worden

Van deze Ford GT LM Edition zullen er slechts 20 gebouwd worden

Een laatste speciale editie voor de productie van het model stopt.

De Maserati GranTurismo Folgore in 7 cijfers

De Maserati GranTurismo Folgore in 7 cijfers

Dit is de eerste elektrische Maserati in de geschiedenis van het merk. Tijd om samen de belangrijkste technische karaktertrekken te overlopen.

Vergeten concept: Opel GT/W, rotatiemotor en rock star-looks!

Vergeten concept: Opel GT/W, rotatiemotor en rock star-looks!

Hoewel de eerste generatie van de Opel GT veel betekend heeft voor het imago van Opel, kwam er nooit echt een opvolger. En toch heeft dat niet veel gescheeld!

Aanbevolen tests voor jou

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Heeft de zeer aantrekkelijke Kia Sportage het in zich om ’s werelds best verkochte auto te verslaan? Het antwoord ligt in een confrontatie tussen de plug-in hybride versies van deze twee sterren binnen het SUV-segment.

3,9 /5 Test: Audi RS 4 en RS 5 Competition, meer karakter!

Test: Audi RS 4 en RS 5 Competition, meer karakter!

Onder andere dankzij een herwerkte ophanging, klank en differentieel, zijn de RS 4 en de RS 5 nu beklijvender dan ooit!

3,9 /5 Test: DS 7, performanter dan ooit!

Test: DS 7, performanter dan ooit!

Aan het begin van de zomer gaf DS zijn 7 een opfrisbeurt. Op het programma stonden een aantal esthetische en technologische verbeteringen, maar vooral een nieuwe ‘DS Performance’-uitvoering! Volstaat dat om het hoofd te bieden aan de concurrentie?

3,5 /5 Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

De SUV met de ster op de neus is één van de weinige elektrische modellen die tot 7 passagiers kan vervoeren! Maar volstaat dat om zijn eerder stevige tarief te rechtvaardigen?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Toekomstige klassieker: Alfa Romeo 156, de diva!

Toekomstige klassieker: Alfa Romeo 156, de diva!

Na een hoekige en wat lomp ogende 155 knoopte Alfa Romeo met de 156 in 1997 opnieuw aan met de traditie van sensuele lijnen! Zijn design, uit de pen van Walter da Silva, weet ook vandaag nog te verleiden en het model wordt beschouwd als een ‘grand cru’ voor het merk! Ga ervoor, want hij is nog betaalbaar! Maar waar moet je op letten?

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Er werden vijf exemplaren gebouwd van de Ferrari 288 GTO Evoluzione, en dit exemplaar werd geleverd aan onze landgenoot Jean Blaton.

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Het aantal laadpalen van het Amerikaanse merk dat voor iedereen toegankelijk is, is bijna even hoog als dat van het aantal installaties van Ionity of Fastned!

Zoveel kost de BMW M3 Touring

Zoveel kost de BMW M3 Touring

BMW vraagt net geen 100.000 euro voor de basisuitvoering, maar dan kan je ook nog in de optielijst duiken...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 27.950
2021
14 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 19.990
2022
1.000 km

Benzine, Manueel

€ 23.750
2021
6 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Automaat

€ 39.990
2021
16.500 km

Benzine, Manueel

€ 15.490
2020
23.750 km

Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km