Ford
In het kielzog van zijn facelift krijgt de Ford Puma ook een (of meer) elektrische versie(s). Een katachtige die niet meer spint of gromt, dus!
En in tegenstelling tot wat zijn naam doet vermoeden, is hij niet elektrisch.
Beginnen doen we met het slechte nieuws: de FZero van het Nieuw-Zeelandse Rodin is niet gehomologeerd voor gebruik op de weg. Bovendien draagt hij ongetwijfeld een prijskaartje dat je naar adem doet happen. Maar verder is er alleen maar goed nieuws voor miljonairs die op zoek zijn naar een circuitspeeltje om iedereen achter zich te laten.
Dat zal echter wel tijdens track days moeten gebeuren of op een privécircuit, want de FZero is niet ontwikkeld om te passen in een bestaande raceklasse. Dat betekent anderzijds ook dat er geen restricties zijn en dat Rodin vrij spel had om zijn doel te bereiken: van de FZero de snelste auto op eender welk circuit te maken.
Het meest in het oog springende cijfer in het persbericht van Rodin Cars over de lancering van de FZero is het vermogen: 1.167 pk! Een monstervermogen, al zijn er de laatste tijd wel meer elektrische bolides die door middel van motoren op elk van hun wielen gelijkaardige pk’s aankondigen… alleen is de Fzero geen elektrische auto. Hij is uitgerust met een 4 liter grote V10 met daarop twee turbo’s geschroefd. En alsof de 1.000 pk die dat oplevert nog niet genoeg was, zorgt de toevoeging van een 130 kW sterke elektromotor voor een extra push in deze hyper-hybride.
De V10 is met een gewicht van 132 kg bovendien één van de lichtste tiencilinders ooit gemaakt. En om het totaalgewicht van de FZero te beperken, werd het omhulsel van de versnellingsbak 3D geprint in titanium en zet de acht versnellingen tellende unit amper 66 kg op de weegschaal. Dat alles zorgt samen met het gebruik van de lichtst mogelijke materialen voor een pluimgewicht van minder dan 700 kg, of een vermogens-gewichtsverhouding van 1.662 pk per ton!
Over de prestaties van zijn bolide is Rodin eerder vaag, met enkel een topsnelheid van “meer dan 360 km/u” die vermeld wordt. Alles hangt dan ook af van de wensen van de klant, die de specificaties volledig kan bepalen in functie van zijn rijstijl of favoriete circuit. Rodin is van plan om vanaf 2023 slechts 27 exemplaren te bouwen en de gelukkige kopers krijgen een rijopleiding op het privécircuit van het merk om er zeker van te zijn dat ze het volledige potentieel kunnen benutten.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
In het kielzog van zijn facelift krijgt de Ford Puma ook een (of meer) elektrische versie(s). Een katachtige die niet meer spint of gromt, dus!
Fiat zou overwegen om de nieuwere 500e ook met benzinemotor te lanceren om de verkoop van het model te stimuleren, nu de EV-verkoop vertraagt...
Het heeft lang geduurd, maar eindelijk is de nieuwe generatie elektrische SUV van Audi hier. Welkom aan de Q6 e-tron, de neef van de elektrische Porsche Macan.
Net wanneer je dacht dat het niet gekker kon dan de 802 pk sterke Mercedes-AMG S 63 E Performance, doet Brabus er nog een schepje bovenop met de Brabus 930. Inderdaad, met 930 pk!