Dit is de biturbo V6 die in de Maserati MC20 zal zitten

Het blok erft heel technologieën die gebruikt worden in de Formule 1
  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 02 juli 2020
  • Lancering

In september is het zover, dan onthult het Italiaanse Maserati zijn nieuwste speeltje: de MC20, een supercar met middenmotor die zelfs constructeurs als Mclaren, Ferrari en andere Lamborghini’s naar de kroon zou moeten kunnen steken.

Donderdag gaf het merk met de drietand de eerst details vrij over de motor die deze nieuwe bolide zal aandrijven. Het blok, dat Nettuno (Neptunus) gedoopt werd, telt geen acht cilinders zoals we zouden verwachten, maar wel 6, opgesteld in een V van 90 graden. De motor werd door Maserati zelf ontwikkeld en heeft een longinhoud van drie liter, beademd door twee turbo’s. Daarmee levert hij een stevige 630 pk en een maximumkoppel van 730 Nm! Een hybride-behandeling werd niet voorzien door de ingenieurs in Modena.

Van de paddock naar uw garage

Wat de technologie betreft, kozen de ingenieurs voor oplossingen die rechtstreeks van de Formule 1 zijn afgeleid, te beginnen met een pre-verbrandingskamer die een plaats krijgt tussen de centrale elektrode (bougie) en de hoofdverbrandingskamer. Een zijdelingse bougie zorgt voor de optimale en gelijkmatige verbranding van de brandstof wanneer de motor draait aan een toerental waarbij de tussenkomst van de pre-verbrandingskamer niet nodig is.

Nog een bijzonder kenmerk: een laag zwaartepunt wordt mogelijk gemaakt door een carter met droge smering. Een technische keuze die tegenwoordig vaak terug te vinden is in sportwagens.

Maserati geeft in zijn persbericht nog mee dat de toekomstige MC20 ervoor zal zorgen dat het merk opnieuw kan aanknopen met zijn racegeschiedenis. Een veelbelovende aankondiging!

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: Maserati.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km