Dit is waarom de Tesla Model S een revolutie betekende voor de auto-industrie!

De Amerikaanse berline viert zijn 10de verjaardag

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 07 juni 2022
  • Sector

De Tesla Model S werd voor het eerst aan het grote publiek getoond tijdens het Salon van Frankfurt in 2009, om vervolgens in 2012 in de Verenigde Staten op de markt gebracht te worden en in Europa eind 2013. De Californische berline rijdt dus wereldwijd al tien jaar rond in heel wat landen.

Revolutie

In 2010 werden er wereldwijd nog niet eens een half miljoen elektrische auto's verkocht. Maar de komst van Tesla in 2012 zou de autosector revolutionair veranderen. Tegen 2013 schoot de waarde van de Tesla-aandelen omhoog tot $160. Het kapitaal van het bedrijf klimt daarmee tot $20 miljard. Het duurde maar drie jaar voor de auto-industrie serieus door elkaar geschud werd, met het eerste miljoen verkochte elektrische voertuigen wereldwijd. 2017 zou een schitterend jaar worden voor de autobouwer, die toen erkend werd als 's werelds op één na grootste fabrikant van elektrische auto's, na Renault-Nissan, die andere pionier in elektromobiliteit.

De geheimen van het succes

Tien jaar geleden was Tesla vrijwel onbestaand op de automarkt, met nauwelijks 2.650 verkochte auto's in een jaar. Weinigen geloofden in de groei en duurzaamheid van deze kleine producent die uit het niets ontstaan was, en weinig gemeen had met een auto-industrie die door historische groepen gedomineerd werd. De grootste verdienste van Elon Musk was dat hij erin slaagde bankiers en investeerders te verleiden om de financiering van zijn autodroom rond te krijgen, want de winstgevendheid van de autobouwer was lange tijd problematisch.

Daarnaast hebben Tesla en de Model S voor een echte doorbraak gezorgd in een industrie die voordien erg conservatief was. Met de Autopilot, over-the-air updates (je hoeft niet meer naar de garage), personalisatie en de zeer hightech kant van de auto met zijn gigantische tablet die centraal staat in het interieur, is de Model S erin geslaagd een segment (dat van grote premium sedans) wakker te schudden dat de neiging had op zijn lauweren te rusten. Ook de nulemissie en het rijplezier dat een 100% elektrische aandrijving biedt, hebben geholpen om veel bestuurders te bekeren.

En het vervolg?

In het licht van dit succes scherpt de concurrentie nu al enkele jaren zijn wapens, met de premium Duitse merken op kop. Vandaag zien Audi, BMW, Mercedes en Porsche hun elektrische aanbod groeien en aan geloofwaardigheid winnen. En dan hebben we het nog niet eens over de opkomst van talloze andere elektrische merken die vaak als "Tesla killers" worden omschreven. Tegelijkertijd is Tesla ook de lagere segmenten binnengedrongen om zijn verspreiding te vergroten: de Model 3 is gemiddeld 30% goedkoper dan de Model S en is nu goed voor het grootste deel van de verkoop van de autobouwer.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: Tesla.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km