Dit is wanneer diesel en benzine Brussel niet meer in mogen

De Brusselse regering gaat verbrandingsmotoren stapsgewijs verbannen.
  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 25 juni 2021
  • Sector
  • 456 weergaven

Afgelopen donderdag 24 juni keurde de Brusselse regering na eerste lezing een principeakkoord goed dat al was ingeschreven in het regeerakkoord: vanaf 2030 mogen lichte voertuigen met een dieselmotor de stad niet meer in en vanaf 2035 krijgen ook benzinewagens er geen toegang meer.

Die donderdag kwamen de leden van de meerderheid tot een akkoord binnen de Brusselse regering. Minister-president Rudi Vervoort (PS), minister voor klimaattransitie en leefmilieu Alain Maron (Ecolo), minister van mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) en haar collega belast met financiën en begroting Sven Gatz (Open-VLD) hebben de details van het plan afgelopen vrijdag voorgesteld.

Concreet wordt diesel in 2030 verboden en benzine (samen met LGP) in 2035. Tenzij de situatie dus nog zou veranderen, zou je over 15 jaar dus geen verbrandingsmotoren meer mogen horen in de hoofdstad. De bedoeling is uiteraard om de luchtkwaliteit van de stad te verbeteren, naar het voorbeeld van andere Europese hoofdsteden als Oslo, Londen of Amsterdam.

Stap voor stap

De regering PS-Ecolo-DéFi-Open VLD-Groen heeft een gedetailleerde kalender gepubliceerd. Die voorziet dat in 2025 enkel nog hybride personenwagens en Euro 6-diesels in de stad zullen worden toegelaten. Drie jaar later, in 2028, mogen hybrides nog steeds binnen en moeten diesels voldoen aan de Euro 6d-norm.

De Brusselse regering toont zich minder streng voor wagens op benzine, LPG of CNG, want zelfs als ze maar Euro 3 zijn mogen ze de stad nog in tot 2027. Euro 4-wagens met deze brandstoffen worden vanaf 2029 geweerd en Euro 6-wagens zijn nog tot 2032 welkom. Let wel: benzinescooters worden in 2025 verbannen, motorfietsen en quads op benzine vanaf 2028.

Ter begeleiding van deze koerswijziging wil Brussel investeren in laadpunten voor elektrische voertuigen. Op termijn moeten er zo 22.000 staan. Daarnaast wordt de gewestelijke premie voor mensen die hun auto opgeven verviervoudigd. De Regering-Vervoort heeft ook aangekondigd massaal te zullen investeren in het openbaar vervoer om een geloofwaardig alternatief te kunnen bieden aan individueel personenvervoer.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Officieel: Kia Niro, spannender dan ooit!

Officieel: Kia Niro, spannender dan ooit!

De nieuwe generatie van de Niro is enkel enkel verkrijgbaar als hybride, plug-in hybride of puur elektrisch. En ook zijn styling wordt spannender!

Alpine A110, technische en technologische update

Alpine A110, technische en technologische update

Alpine vernieuwt het A110-gamma en maakt van de gelegenheid gebruik om wat extra peper toe te voegen aan het recept van zijn sportwagen.

Renault AIR4: de 4L… klaar om te vliegen

Renault AIR4: de 4L… klaar om te vliegen

Deze AIR4 wil tot 700 meter hoogte gaan!

Suzuki S-Cross: assertievere blik

Suzuki S-Cross: assertievere blik

Suzuki onthult de nieuwe generatie van zijn S-Cross. Die wordt voorgesteld als een “echte SUV” met een vernieuwend design. Hij wordt exclusief aangedreven door een 1.4 liter turbobenzine 48 Volt microhybride.

Aanbevolen tests voor jou

4,0 /5 Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Hij is agressiever, sportiever en dynamischer, maar toch gedraagt deze GT-versie van de Amerikaanse SUV zich niet zoals de ontembare volbloed die we hadden verwacht…

3,4 /5 Test: Citroën ë-Berlingo, elektrisch met het hele gezin

Test: Citroën ë-Berlingo, elektrisch met het hele gezin

Na de ë-C4 komt Citroën met een puur elektrische variant van zijn meest populaire bestelbreak. Deze volledig uitstootvrije ë-Berlingo is een opsteker voor kroostrijke gezinnen op zoek naar een auto die zowel schoon als praktisch is.

3,9 /5 Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Terwijl de 1-Reeks een brave voorwieltrekker is geworden heeft BMW voor zijn nieuwe 2-Reeks vastgehouden aan een achterwielaangedreven architectuur. Maar weet die nog steeds de “Freude am Fahren” te bieden die het merk zo dierbaar is?

3,4 /5 Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Om hulde te brengen aan het huidige Ranger-gamma en eraan te herinneren dat er nog exemplaren te koop zijn, heeft Ford niet minder dan 4 speciale edities voorgesteld! We gaan op pad met de Wolftrack, Stormtrak, Raptor SE en MS-RT!

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Toekomstig collectors’ item: Lotus 2 Eleven, radicaler wordt het niet

Toekomstig collectors’ item: Lotus 2 Eleven, radicaler wordt het niet

In 2007 stelde Lotus op het salon van Genève een radicaal model voor, bedoeld om asfalt te gaan verslinden op circuits: de Lotus 2 Eleven. Verrassend voor een auto van dit kaliber is dat bepaalde exemplaren – voor een heel redelijke meerprijs – gehomologeerd waren voor de openbare weg.

In Nederland kunnen nu ook niet-Tesla’s gaan Superchargen

In Nederland kunnen nu ook niet-Tesla’s gaan Superchargen

Zoals beloofd stelt Tesla zijn Supercharger-snellaadnetwerk open voor auto’s van andere merken. De Texanen beginnen voorzichtig, met een proefproject in Nederland.

Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

De Japanse merken kunnen, nog maar eens, uitstekende resultaten voorleggen in deze nieuwe betrouwbaarheidsstudie.

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Range Rover Classic, de coolste 4x4

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Range Rover Classic, de coolste 4x4

In zijn 26-jarige carrière heeft de Range Rover Classic de reputatie gekregen dat hij de uitvinder was van het segment van de luxe-SUV. Hij voelt zich net zo goed in zijn sas in de chicste winkelstraat als in de wildernis en kan echt alles, zoals bijvoorbeeld zijn bestuurder een nog coolere uitstraling geven.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Elektrisch, Automaat

€ 35.990

Benzine, Manueel

€ 17.990
2020

Diesel, Manueel

€ 31.250
2021
70 km

Diesel, Automaat

€ 69.900
2021
56 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 4.400
2010
143.567 km

Diesel, Manueel

€ 20.995
2015
128.149 km

Diesel, Manueel

€ 2.500
2008
131.665 km

Diesel, Manueel

€ 13.995
2014
95.505 km