MINI
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
Fiat en Chrysler bevestigen hun belofte: de productiestop van de Viper in juli vorig jaar was niet het definitieve afscheid van het Amerikaanse icoon. Eind 2012 opent de fabriek in Detroit opnieuw haar deuren om de nieuwe Viper te bouwen.
"De volgende generatie van de Viper keert eind 2012 terug in het gamma als modeljaar 2013", zegt Ralph Gilles, CEO van SRT, de sportafdeling van de Chrysler-groep. "We zijn zeer verheugd dat de ultieme Amerikaanse sportwagen zal voortleven en exclusief geproduceerd wordt in Motor City."
De nieuwe Viper, bekend als "2013 SRT Viper" (zónder Dodge), rolt van de band in de Conner Avenue-fabriek (Detroit). Dat is al sinds 1995 dé thuishaven van de Viper, die grotendeels met de hand in elkaar werd geschroefd. Voor er weer Vipers gebouwd worden, voert Chrysler nog enkele aanpassingen door om de kwaliteit en de productiviteit te verbeteren. De herstart van de fabriek schept 150 banen en huidige Chrysler-werknemers die er vroeger al gewerkt hebben, krijgen voorrang bij de aanwervingen.
De productie van de Dodge Viper begon in mei 1992 in de fabriek New Mack en verhuisde in oktober 1995 naar Conner Avenue. In 15 jaar tijd werden daar elke dag ongeveer 12 Vipers vervaardigd, goed voor een totaal van 22.070 stuks. Het laatste model, de vierde generatie Dodge Viper SRT10 met een 8.4 V10-motor (600 pk), werd in 2008 gelanceerd.
Door de economische crisis was de toekomst van de Viper lang onzeker. Het merk stond zelfs even te koop maar nu Fiat het roer van de Chrysler-groep heeft overgenomen, is er weer potentieel. De Italianen zouden trouwens een flinke hand hebben in de ontwikkeling van het platform en de motor van het nieuwe model.
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...