Duitse autoconstructeurs bouwen vandaag meer auto’s in China dan in Duitsland

Auto’s ‘Made in Germany’ zijn steeds minder Duits.
  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 09 maart 2020
  • Sector

Clichés overleven de tijd: rijden met een Duitse auto wordt vaak gezien als een teken van succes. Het is een doordachte keuze op basis van betrouwbaarheid en degelijkheid. De Chinese auto-industrie heeft daarentegen geen al te beste indruk gemaakt in het Westen. Zo herinneren we ons nog het eerste Chinese model dat hier werd ingevoerd, de Jiangling Landwind, die een bedroevende score haalde op de crashtests van de ADAC. Maar dat soort auto’s zijn ontwikkeld, bedacht en gemaakt voor de Aziatische markt.

China, de fabriek van de wereld

De plaatselijke producten hebben dus nog niet de perfectie gehaald van Europese modellen, maar dat heeft de constructeurs van het Oude Continent er niet van weerhouden om assemblagefabrieken in China neer te poten. Vandaag hebben de meeste merken al verschillende sites in de Volksrepubliek, omdat werkuren er goedkoop zijn en de productiekosten laag liggen, terwijl het eindproduct nog steeds het aura van een Europees merk geniet.

Het Duitse voorbeeld is daarbij interessant. In 2019 hebben de Duitse autobouwers namelijk voor het eerst meer auto’s geassembleerd in China dan in Duitsland: 5,08 miljoen voertuigen in China en ‘slechts’ 4,67 in eigen land. Het coronavirus zal daar weinig aan veranderen, want produceren in het voormalige keizerrijk blijft nog steeds bijzonder interessant.

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km