Dyson toont doodgeboren elektrische auto

De constructeur annuleerde het project vorig jaar, maar laat nu toch zien hoe ver het stond en vertelt wat er is misgelopen.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 19 mei 2020
  • Elektrisch

Dyson toont doodgeboren elektrische auto

In 2016 doken de eerste geruchten op dat Dyson, de wereldberoemde maker van krachtige stofzuigers en andere slimme huishoudtoestellen, een eigen elektrische auto op de markt wou brengen. In september 2017 bevestigde de directie dat ook officieel en sindsdien kwam er druppelsgewijs nieuws naar buiten over de aankoop van een testpiste in het VK en de locatie van de toekomstige fabriek in Singapore. Na twee jaar, in oktober 2019, kwam echter het verrassende nieuws dat het project werd opgedoekt omdat het project niet commercieel leefbaar zou zijn. Vandaag vertelt Sir James Dyson in een interview met de Britse krant The Times dat het hele project zijn bedrijf 500 miljoen dollar heeft gekost. Dat valt nog mee als je weet dat de oorspronkelijke geplande investering 2 miljard dollar bedroeg.

1.000 kilometer

Hij nam de journalisten van de krant ook mee naar de fabriek en liet een prototype zien van de SUV die Dyson wou bouwen: een 5 meter lange, 2 meter brede en 1,7 meter hoge SUV van 2,6 ton en met zeven zitplaatsen. Het nochtans zware en hoge gevaarte had op termijn een rijbereik van 1.000 kilometer moeten kunnen halen dankzij batterijen met een vaste elektrolyt, een technologie waar heel veel R&D-diensten mee bezig zijn maar die nog nergens succesvol tot massaproductie is gebracht. In een late fase van de ontwikkeling had Dyson deze toekomstbatterij nog laten vallen om te kiezen voor meer conventionele accu’s, maar toen was het kalf al verdronken: de auto zou minstens 150.000 pond (bijna 170.000 euro) moeten kosten om er geld mee te verdienen en dat was volgens Dyson te veel om hem commercieel aantrekkelijk te maken.

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.
Foto's ©: The Times / Twitter. Source ©: The Times.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km