Een balans van de Belgische automarkt in 5 cijfers

De automarkt heeft uiteraard een zware impact ondervonden van de lockdown die tijdens de eerste jaarhelft werd opgelegd. Toch kunnen we in de cijfers van het eerste semester een paar nieuwe trends onderscheiden.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 17 juli 2020
  • Sector

Een balans van de Belgische automarkt in 5 cijfers

1. -30,2 %

Tussen 1 januari en 30 juni 2020 zijn in België 216.605 nieuwe auto’s ingeschreven. In dezelfde periode vorig jaar waren dat er 310.188. Dat betekent een achteruitgang van 30,2 procent.

2. 8,4 %

Hybrides gaan er echter sterk op vooruit in onze markt. Ze wonnen 3,6 procent marktaandeel om uit te komen op 8,4 procent in het eerste semester van 2020. Die vooruitgang gaat ten koste van de klassieke benzinemotor, die 5,1 procent moet toegeven. Er zijn iets meer diesels verkocht (+ 0,7 procent) en ook iets meer elektrische auto’s (+0,7 procent).

3. 87,4 %

De elektrificatie van het Belgische wagenpark wordt hoofdzakelijk gedragen door bedrijven. Hybride en elektrische modellen waren goed voor 15,6 procent van de inschrijvingen op naam van bedrijven, tegenover 5,8 procent bij particulieren. Vooral plug-inhybrides doen het goed, want zij waren goed voor liefst 87,4 procent van alle hybride inschrijvingen voor professionele gebruikers.

4. 112,6 g/km

Een gevolg van het toenemende aantal hybrides op onze markt is dat de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuw verkochte auto’s in ons land fors is gedaald: -8,6 g/km. In 2018 stond het gemiddelde op 119,4 g/km, in 2019 was het licht gestegen naar 121,2 g/km. In het eerste semester van 2020 tikken we echter af op 112,6 g/km.

5. 40,9 %

SUV’s kennen nog steeds veel succes. In vergelijking met vorig jaar zijn ze er met nog eens bijna 2 procent op vooruit gegaan. In het eerste semester van 2020 waren SUV’s goed voor 40,9 procent van de nieuwe inschrijvingen bij ons.

Een balans van de Belgische automarkt in 5 cijfers

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Source ©: Febiac.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km