Volkswagen
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
De fabriek komt in het Noorden van Duitsland te staan
Northvolt is een Zweedse batterijenfabrikant die gespecialiseerd is in lithium-ion technologie voor elektrische voertuigen. Het jonge bedrijf dat in 2016 opgericht werd, kreeg al snel een reputatie als toonaangevend in de sector in de Europese Unie. Het is niet voor niets dat Volvo vorig jaar aankondigde dat het een joint-venture wilde oprichten met Northvolt met als doel een nieuwe fabriek te bouwen en een onderzoekscentrum in Zweden, om er de batterijen voor zijn elektrische auto’s te ontwikkelen.
Naast dit partnerschap maakt Northvolt werk van plannen om één van de grootste batterijfabrieken in Europa te bouwen. En het is Duitsland dat de jackpot heeft gewonnen. In maart van dit jaar ondertekende de Zweedse groep een intentieverklaring met de deelstaten Sleeswijk-Holstein en de regio Heide voor de ontwikkeling van een toekomstige 60 Gwh batterijenfabriek. Duitsland zal daarbij 30% van de financiering voor zijn rekening nemen, zo'n 155 miljoen euro. Deze subsidie maakt deel uit van het Europese IPCEI (Important Projects of Common European Interest) initiatief, dat de productie van batterijcellen als een prioriteit ziet.
De komst van Northvolt naar Noord-Duitsland moet 3.000 jobs opleveren en Europa minder afhankelijk maken van Aziatische batterijleveranciers. De fabriek moet honderdduizenden elektrische auto's per jaar van batterijen kunnen voorzien. Dit zal ook de positie van Duitsland als het nieuwe knooppunt van de Europese batterij-industrie versterken.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...