BMW
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
Loodhoudende benzine bestaat niet meer. Ze is officieel van de planeet verjaagd, zo meldt UNEP, het Milieuprogramma van de Verenigde Naties. Volgens de organisatie zouden zo jaarlijks meer dan 1,2 miljoen levens kunnen worden gered, maar zou ook meer dan 2.400 miljard dollar worden uitgespaard.
Historisch ging men begin de jaren 1920 lood door benzine mengen voor de luchtvaart. De autosector volgde al snel vanaf de jaren 1930, te beginnen in de VS onder invloed van General Motors. Lood verhoogt het octaangetal van benzine en gaat dus pingelen tegen: het vermijdt dat het lucht-benzinemengsel te vroeg tot ontploffing komt. Bovendien werden voor de oorlog de klepzetels ingebed in de cilinderkop, een onderdeel in gietijzer. Maar gegoten stukken zijn niet zo sterk en vereisen een grote bescherming op de plaatsen waar het metaal het meest wordt belast. In geoxideerde vorm moest het lood als demper werken tussen de klep en zijn zetel, zodat de bovenkant van de kleppen en hun zetel in de cilinderkop werden beschermd.
Maar terwijl motoringenieurs van destijds blij waren met het lood, kunnen we niet hetzelfde zeggen voor het milieu en het menselijke ademhalingsstelsel. Nog zo’n 20 jaar geleden gebruikten meer dan honderd landen nog loodhoudende benzine, ondanks wetenschappelijke studies die aantonen dat dit de oorzaak is van vroegtijdige overlijdens, dat het nefaste gevolgen voor de gezondheid heeft en dat het de lucht en de bodem verontreinigt. Toen de UNEP in 2002 haar campagne lanceerde hadden vele grootmachten zoals de Verenigde Staten, China en Indië al het gebruik van deze brandstof afgeschaft. Maar in ontwikkelingslanden werd ze nog veel toegepast.
Nadat in 2016 Noord-Korea, Birma en Afghanistan loodhoudende benzine uit de handel hadden genomen bleef nog een handvol landen over die deze brandstof aan de pomp verdeelden. Deze zomer zetten ook Algerije, Jemen en Irak als allerlaatste landen de stap.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...