Elektrische auto: zuivere lucht, onzuiver geweten?

Amnesty International waarschuwt nogmaals voor de humanitaire en ecologische kostprijs van batterijproductie. De organisatie pleit voor de oprichting van een “ethische” keten.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 25 maart 2019
  • Sector

Nadat Amnesty International in 2016 al een onrustwekkend rapport publiceerde, waarschuwt het vandaag nogmaals voor schendingen van de mensenrechten en milieurisico’s die gepaard gaan met de productie van batterijen. Dat zijn cruciale uitdagingen aan de vooravond van de opkomst van de elektrische aandrijving in de autosector. “Het vinden van efficiënte oplossingen voor de klimaatcrisis is een absolute noodzaak en de elektrische auto vormt een belangrijk onderdeel van het antwoord. Maar zonder radicale veranderingen blijven de batterijen van deze groene voertuigen kampen met schendingen van de mensenrechten”, zo verklaart Kumi Naidoo, secretaris-generaal van Amnesty International.

Kinderarbeid

De organisatie verwijst naar de werkomstandigheden voor de mensen die kobalt moeten ontginnen in de Democratische Republiek Congo en bij de lithiumwinning in Argentinië. Meer in het algemeen ziet Amnesty International een link tussen lithium-ionbatterijen en mensenrechtenschendingen, vooral door kinderarbeid. Ook milieurisico’s kunnen het ecologische potentieel ondergraven. De meeste lithiumbatterijen worden namelijk gebouwd in China, Zuid-Korea en Japan, waar de stroomproductie nog grotendeels afhankelijk is van steenkool en andere vervuilende energiebronnen, zo beweert Amnesty.

Ethische batterij

Daarom daagt de organisatie de leiders van de elektrische auto-industrie uit om binnen de vijf jaar de eerste “volledig ethische” batterij ter wereld te bouwen. Die moet niet alleen ethisch zijn bij de extractie van de nodige mineralen of de recyclage van de batterijen zelf, maar ook bij de productie. Gelukkig is op dit vlak al een bemoedigende evolutie aan de gang, want sinds Amnesty’s eerste rapport van 2016 hebben diverse grote bedrijven zoals Apple, BMW, Daimler, Renault en batterijfabrikant Samsung SDI al de data rond hun bevoorradingsketen voor batterijen openbaar gemaakt. Amnesty International vraagt dat ook de andere spelers dit voorbeeld volgen.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km