Elektronica zorgt steeds vaker voor autopech

De toegenomen elektronica in je auto zorgt er steeds vaker voor dat je met pech aan de kant van de weg staat. Vooral de batterij zorgt voor problemen. Dat ontdekt de Duitse mobiliteitsorganisatie ADAC in zijn pechstatistieken.

  • Bervoets Wim
  • 25 april 2019
  • Sector

In 2018 zorgde volgens ADAC de elektronica in auto’s voor 52,1 procent van de pechoproepen die de Duitse mobiliteitsorganisatie binnenkreeg. 42 procent daarvan had alleen met de batterij te maken. In 1998 zorgden elektronicaproblemen amper voor 31,3 procent van de pechgevallen. Volgens ADAC komt dat omdat een auto steeds meer elektrische besturingssystemen en verbruikers heeft, die veel van het batterijmanagement vragen.

Motortechniek verbeterd

Het aantal pechoproepen voor problemen met het motormanagement is dan weer sterk afgenomen. Zaken als injectie, sensoren en ontsteking veroorzaakten in 1998 nog 32,5 procent van de pechgevallen, terwijl dat afgelopen jaar amper nog in 19 procent van de gevallen voorkwam. Dat komt omdat de motortechniek de afgelopen twintig jaar sterk is verbeterd, zegt ADAC.

BMW blijkt betrouwbaar

In 2018 bleken vooral verschillende modeljaren van de BMW 1-Reeks en 3-Reeks betrouwbaar, net als de BMW 2-Reeks, 4-Reeks, X1 en de Mitsubishi Colt. Onderaan de tabel staat de Ford S-Max van modeljaar 2009: daarvan moesten gemiddeld 113 eigenaars per 1.000 S-Max-modellen naar ADAC bellen. Ook de Nissan Qashqai van bouwjaar 2015 en 2016 blijkt met 30 en 40 pannes per 1.000 Qashqais hoger te scoren dan gemiddeld.

Nog weinig elektrische auto’s

Elektrische auto’s komen op de Duitse wegen nog niet zo vaak voor, zegt ADAC. Zij zijn dus maar gering vertegenwoordigd in de pechstatistieken. In 2018 moest ADAC 400 keer uitrukken voor pech met een elektrische auto.

De gedetailleerde resultaten van verschillende bouwjaren voor meer dan 120 modellen vind je (in het Duits) op de website van ADAC.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km