Lotus
De snelladers van Lotus halen een laadvermogen tot 450 kW!
De toegenomen elektronica in je auto zorgt er steeds vaker voor dat je met pech aan de kant van de weg staat. Vooral de batterij zorgt voor problemen. Dat ontdekt de Duitse mobiliteitsorganisatie ADAC in zijn pechstatistieken.
In 2018 zorgde volgens ADAC de elektronica in auto’s voor 52,1 procent van de pechoproepen die de Duitse mobiliteitsorganisatie binnenkreeg. 42 procent daarvan had alleen met de batterij te maken. In 1998 zorgden elektronicaproblemen amper voor 31,3 procent van de pechgevallen. Volgens ADAC komt dat omdat een auto steeds meer elektrische besturingssystemen en verbruikers heeft, die veel van het batterijmanagement vragen.
Het aantal pechoproepen voor problemen met het motormanagement is dan weer sterk afgenomen. Zaken als injectie, sensoren en ontsteking veroorzaakten in 1998 nog 32,5 procent van de pechgevallen, terwijl dat afgelopen jaar amper nog in 19 procent van de gevallen voorkwam. Dat komt omdat de motortechniek de afgelopen twintig jaar sterk is verbeterd, zegt ADAC.
In 2018 bleken vooral verschillende modeljaren van de BMW 1-Reeks en 3-Reeks betrouwbaar, net als de BMW 2-Reeks, 4-Reeks, X1 en de Mitsubishi Colt. Onderaan de tabel staat de Ford S-Max van modeljaar 2009: daarvan moesten gemiddeld 113 eigenaars per 1.000 S-Max-modellen naar ADAC bellen. Ook de Nissan Qashqai van bouwjaar 2015 en 2016 blijkt met 30 en 40 pannes per 1.000 Qashqais hoger te scoren dan gemiddeld.
Elektrische auto’s komen op de Duitse wegen nog niet zo vaak voor, zegt ADAC. Zij zijn dus maar gering vertegenwoordigd in de pechstatistieken. In 2018 moest ADAC 400 keer uitrukken voor pech met een elektrische auto.
De gedetailleerde resultaten van verschillende bouwjaren voor meer dan 120 modellen vind je (in het Duits) op de website van ADAC.
De snelladers van Lotus halen een laadvermogen tot 450 kW!
De eerste Cybertrucks zijn eindelijk van de band gerold in de Gigafactory in Texas en aan klanten overhandigd! Een elektrische pick-up die veel van de beloften van 4 jaar geleden nakomt, maar niet allemaal...
Een Zwitserse Peugeot-dealer heeft de 208 uitgebracht die we allemaal willen: de 208 Rallye, als eerbetoon aan de 205 en 106 Rallye van weleer. Alleen ontbreekt er nog een stap of twee.
De Renault 5 E-Tech wordt op 26 februari voorgesteld met een autonomie van 400 km en een batterij van 52 kWh. Een kleiner pakket van 40 kWh moet later een vanafprijs van 25.000 euro mogelijk maken.