Elon Musk is boos op Top Gear, geeft Model S 50 pk meer

Tesla-baas Elon Musk is vastberaden om zijn zeven jaar oude Model S niet te laten kloppen door de Porsche Taycan en start bovendien een oude vete met Top Gear weer op.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 04 november 2019
  • Straf

Het verhaal begint met een YouTube-video van het BBC-autoprogramma Top Gear waarin de Tesla Model S wordt vergeleken met de Porsche Taycan. Tijdens een dragrace slaagt de Porsche erin om de Tesla af te schudden door van 0 naar 60 mijl per uur (96 km/u) op te trekken in 2,61 seconden tegenover 2,68 seconden voor zijn Amerikaanse rivaal. Musk reageerde als door een wesp gestoken: “De cijfers kloppen niet. In de video is te zien hoe de Tesla Model S in “Range Mode” staat, dus de vergelijking is niet eerlijk”. Ter info: Range Mode is een stroombesparende rijmodus waardoor het rijbereik van de Tesla toeneemt, maar die uiteraard ook gevolgen heeft voor de prestaties. Bovendien gebruikt Top Gear voor de Porsche wel de launch control, maar in de Tesla blijft de supersnelle Ludicrous-modus uitgeschakeld. Musk is duidelijk nog niet bekomen van het debacle van bijna 10 jaar geleden, toen Top Gear volgens hem een test van de Tesla Roadster zou hebben vervalst om de indruk te wekken dat de auto rommel was.

Niets aan het toeval overlaten

Musk is er dus van overtuigd dat zijn Model S de Taycan had moeten kloppen en dat Top Gear de boel belazerd heeft. Om niets aan het toeval over te laten, heeft hij echter aangekondigd dat Tesla een software-update zal uitsturen waardoor alle recente modellen (Model S, X en 3) een vermogensboost van 3 tot 5 procent krijgen. Dat lijkt niet veel, maar in de krachtigste Model S Performance is dat toch goed voor 50 pk. Of anders gezegd: de strijd tussen Porsche en Tesla is nog niet gestreden, maar de winnaar is de Tesla-klant, die plots tientallen pak’s cadeau krijgt…

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.
Foto's ©: Top Gear /YouTube. Video ©: Top Gear / YouTube.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km