Europese autosector in paniek door Brexit

Als de Brexit-onderhandelaars geen deal kunnen vinden, zullen de Europese én de Britse autoconstructeurs de komende 5 jaar samen 110 miljard dollar verliezen, zo voorspelt het ACEA.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 15 september 2020
  • Sector

De ACEA, de belangenvereniging van de Europese auto-industrie, trekt heel hard aan de alarmbel. Over 15 weken, op 31 december 2020, is de overgangsperiode voorbij waarin het Verenigd Koninkrijk nog als vanouds met de Europese Unie samenwerkt en zal de Brexit dus ook in de praktijk een feit zijn. Maar de onderhandelingen tussen de Britten en het vasteland zitten muurvast en het begint er heel sterk naar uit te zien dat de Brexit zal ingaan zonder vooraf besproken handelsakkoorden. Dat betekent onder meer dat auto’s die uit het VK naar Europa worden uitgevoerd, of omgekeerd van Europa naar het VK, onderhevig zullen zijn aan invoerbelastingen. De EU hanteert vandaag importheffingen van 10 procent op alle personenwagens die van buiten de Unie worden ingevoerd en tot 22 procent op bestelwagens en vrachtwagens. De kans is groot dat de Britten vergelijkbare tarieven zullen kiezen. Aangezien de winstmarges in de autosector klein zijn en de meeste constructeurs nog hun wonden aan het likken zijn na de lockdown als gevolg van de coronapandemie, zullen autobouwers niet anders kunnen dan deze belastingen doorrekenen aan de eindklant.

110 miljard euro

Een gefortuneerde Rolls-Royce-, Bentley- of Aston Martinklant zal daar misschien niet van wakker liggen, maar producten van Jaguar Land Rover zijn al meer op de middenklasse gericht en Nissan bouwt ook een aantal modellen voor de EU in het Verenigd Koninkrijk. En Britse klanten zullen natuurlijk bijna alle auto’s duurder zien worden. De ACEA voorspelt massaal banenverlies en gedorven inkomsten. Als gevolg daarvan zou de economieën van de EU en het VK samen een deuk van 110 miljard euro incasseren. Daarom roept de ACEA samen met alle nationale constructeursverenigingen (waaronder onze Belgische Febiac) de onderhandelaars op om toch op zijn minst voor de autosector een deal te onderhandelen voor de Brexit een feit wordt.

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km